• schnokie

hjälp - grönt bajs

hej, kan någon hjälpa mig? Min 7 månaders tjej har varit väldigt lös i magen nu i 2 dagar (typ diarre)och nu är bajset grönt!!! Vad beror det på ? Hon är frisk i övrigt. Är det ngt jag måste kolla upp?
    Tack / anki

• Svar på tråden hjälp - grönt bajs
  • Medsyster

Ibland betyder det att hon har en infektion i kroppen. Som i sin tur orsakas av diarren. Kolla ev.feber, allmäntillstånd, så att hon dricker och äter och kissar. Kram!

• klimpen

Att bajset är grönt kan också bero på att det går för fort genom kroppen och det berhöver inte vara något farligt men som Medsyster säger kolla allt annat och känner du dig orolig ring BVC. Kramar

• Hugos mamma

Min systers barn fick grönt löst bajs när han höll på få tänder! Även lite feber fick han. Han bajsade dessutom 6-7 ggr per dag. har du kollat om det är tänder på gång?

• Snurp

Min barnmoska berättade att när man ammar sitt barn kan bajset bli grönt ibland. Troligen har det att göra med vad du själv ätit.

• Cammo

Hej! Så som jag har hört så blir bebisens bajs grönt när de har diarre, typ magsjuka å sånt... Fast det kan säkert ha olika anledningar, dock inget farligt.

• Snurp

Schnokie....det är smeknamn för flicka/flickvän på tyska
    (Schnucki)

• schnokie

Hej tack för alla svar. Det har lugnat mig enormt. Det kan nog vara tänder på g. (hoppas det i alla fall) Om det inte blir bättre har jag fått en tid hos doktorn på fredag.

Snurp: vi kallar vår tjej för Schnucki (bor i Österrike) det är bara jag som inte visste hur man stavar det... hi hi

Tack igen - vet inte hur jag skulle klara mig utan er!

• Krulltott

Fick samma svar som SNURP...när Lillemannen hade sån period att
    det kom grönt ur honom...
    Trodde först att jag hade blivit färgblind, sen att han hade
    blivit en utomjording....*skratt*
    Men efter några timmar så kom vi på att jag och sambon hade
    smaskat i oss 2kg med vindruvor...så det var därför!!!!
    jag ammade honom då...o han hade väl fått i sig det.

• Panda

Hej! Min dotter, Amanda (8 månader) har oxå grön avföring. BVC sade att det kan bero på att tänder är på G

• Snurp

Undrar vad skitens färg har att göra med att lillan får tänder?
    Hade varit kul att få reda på detta.

• Moniaday

Min dotter är visserligen bara 2 månader (helammas), men hon har haft grön avföring nästan konstant sedan nyår nu. I övrigt mår hon bra, förutom magknip/kolik på kvällarna och enligt "min" BVC är det gröna inget att bry sig om så länge hon verkar frisk i övrigt och går upp i vikt som hon ska.

/Moni

• schnokie

Hej, tänkte dela med mig av vad min läkare sa ang. grönt bajs.
    På helammade barn beror det ofta på vad mamman har ätit. Sen kan viss mat tex spenat göra att avföringen blir grön. I mitt fall (vid magsjuka, diarre) så är det för att maten går för snabbt igenom tarmarna. Det är alltså inte farligt men inte bra heller...
    Bra mat vid diarre är ris, rårivet äpple, morötter
    Nya tänder som kommer kan också ändra färgen på avföringen (varför frågade jag inte)
    Trevlig helg på er!
    ANki & Annelie

Svar på tråden hjälp - grönt bajs