• J o E

Hur många dagar är man gravid?

Min man och jag har en liten dispyt... SKulle hjälpa om någon kunde tala om hur många DAGAR man räknar att en graviditet är - alltså man säger ju 40 v, men är det då exakt 40 x 7 som man räknar?

Och närifrån räknar man, från sista mensens första dag antar jag, eller?

• Svar på tråden Hur många dagar är man gravid?
  • J o E

Ok! Nån som vet HUR man har räknat ut detta.

Alltså så här är det - vi är 98% säkra på att vår bebbe kom till den 13 eller 14 juli. Enligt min man så borde bf då vara 13 el 14 april, men vi har fått bf 6:e april. Han menar då att de måste ha mätt fel på ul i v 20 eftersom en gravididtet ska vara 9 mån. Jag tänkte då att det kanske inte ÄR 9 mån utan att visst antal dagar det gäller, men nu får jag väl räkna från 13 juli och 280 dagar framåt helt enkelt

• Beckah82
    J o E skrev 2007-04-10 22:34:56 följande:
    Ok! Nån som vet HUR man har räknat ut detta.Alltså så här är det - vi är 98% säkra på att vår bebbe kom till den 13 eller 14 juli. Enligt min man så borde bf då vara 13 el 14 april, men vi har fått bf 6:e april. Han menar då att de måste ha mätt fel på ul i v 20 eftersom en gravididtet ska vara 9 mån. Jag tänkte då att det kanske inte ÄR 9 mån utan att visst antal dagar det gäller, men nu får jag väl räkna från 13 juli och 280 dagar framåt helt enkelt
    Eller använda en gravuträknare så slipper man räkna

Det finns någon formel också...typ minus tre månader plus 7 dagar eller vad det är så ska man hamna på rätt datum...

I mitt fall:

29 sept sista mens...minus 3 månader:

29 juni...plus 7 dagar...30, 1,2,3,4,5,6

6 JULI så är det 40+0 och så räknar man 39+6 som BF (så gör barnmorskan) och då hamnar man på 5 juli...

JA! Det stämmer ju! För jag har 5 juli!
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • J o E

"Eller använda en gravuträknare så slipper man räkna"

Fast min man menar ju att dessa uträkningar är fel... suck! Ska räkna på ditt sätt, men är för trött just nu, tack i alla fall!

• Beckah82

40 x 7 = 280

40 veckor á 7 dagar = 280 dagar med andra ord...men på MVC räknar man ju BF som 39+6 så det bör ju bli då 279 dagar egentligen

40 veckor / 4 veckorsmånader = 10 månader

40 veckor/ verkliga månader = 9 månader

Men det är krångöligt eftersom månaderna inte är lika långa och inte är jämna. Därför är det lättare att räkna med 4-veckorsmånader.

En graviditet är inte 9 månader...det är ett slarvigt och förlegat räknesätt. Den är 40 veckor

♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Teskedsmamman

Din man är lite inskränkt i sitt tänkande På UL mäter de storleken, inte hur länge man har varit gravid.

Ex: Jag vet att jag hade äl 9 jan 2005 (både på älstickor och älsmärta), enligt sista mens så hade jag BF 3 okt 2005. Eftersom sonen var större än normalt på UL i vecka 18 så fick vi BF-datum 29 sep 2005.

På UL har de en linjär skala som de mäter på, alltså tror de att ALLA bebisar är lika stora vid samma ålder, men så är det inte.... därav kan BF datum skifta och göra en graviditet längre eller kortare än vad den egentligen är.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.26) BF - 070723
  • J o E

Teskedsmamman: Ja, det var PRECIS nåt sånt jag trodde! Tack, ska visa min man ditt svar

• Teskedsmamman
    AnnaGBG skrev 2007-04-10 22:52:34 följande:
    800 000 väl....?
    Just nu känns det så
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.26) BF - 070723
  • Kristin24

något exakt datum går väl inte att sätta...det är ju ett ca datum man får, så man har ett hum om när ungefär bebisen ska födas.

När min mamma väntade brorsan och sen mig fanns inte ens UL , så de räknade från sista mensens första dag och brorsan föddes på utsatt bf datum, och med mig startade allt på utsatt bf datum men jag föddes dagen efter.

Så man ska nog inte haka upp sig på UL datumet om det inte skiljer flera veckor.
    Hur som hellst så kommer bebisen ut när den är redo

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

ska bli kul och se om bebisen tittar ut 14e juni som är räknat efter mensen, eller 22 juni efter UL mätnigen

Go och glad Kexchoklad
Svar på tråden Hur många dagar är man gravid?