• Miffomorsan

Hjälp med att göra en SVART tårta till piratkalas önskas!

Snart är det dags  för sonen att ha sitt 4-års kalas och på detta kalas har han valt pirat som tema.
    Finns det någon som gjort en svart tårta med döskalle på som vill dela med sig av hur den tillverkades??
    Blev tårtan succé på kalaset? Är lite orolig att barn i den åldern kan bli lite kinkiga om maten ser för "läbbig" ut...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med att göra en SVART tårta till piratkalas önskas!
  • plutto

Jag ska göra en så'n till sonens 6-årskalas. Han älskar marsipan så det kommer bli svart marsipan med vit "marsipan-dödskalle" på. Jag gör alltid tårtor med olika motiv till barnen och det är mycket uppskattat av de små gästerna...

• Miffomorsan

Plutto-> Kommer du att göra tårtan innan slutet på april?
    (Vill ju se bild o höra kommentarerna innan jag ger mig in på tårttillverkningen själv... Flört )

• Teskedsmamman

På panduro kan man köpa svart livsmedelsfärg, har det i kylskåpet

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.26) BF - 070723
  • Firren

Jag har bilderpå simpla döskallebakelser i nåt av mina tårtgallerier. Kolla där om du vill.
    Fast de är vita med svarta skallar.

• Miffomorsan
    Teskedsmamman skrev 2007-04-10 23:33:15 följande:
    På panduro kan man köpa svart livsmedelsfärg, har det i kylskåpet Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.26) BF - 070723
    Åh - perfekt! Satt precis o letade på nätet efter det! Tack!!
    Firren skrev 2007-04-10 23:35:02 följande:
    Jag har bilderpå simpla döskallebakelser i nåt av mina tårtgallerier. Kolla där om du vill. Fast de är vita med svarta skallar.
    Tack! Det var ju en toppenidé - att göra tvärtom istället - då ser det ju inte lika läbbigt ut att äta o blir en snygg kontrast till de små svarta flaggorna med vita döskallar på som sonen redan valt ut!
  • Laire

I tårttråden finns många kunniga att fråga om lite av varje:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16761716.html

JFL har gjort en pirattårta, dock brun flagga på svart sugarpaste:
    http://www.familjeliv.se/hem/jfl/galleri.php?page=2&cur_album=T%E5rtor+-+bara+t%E5rtorna

Marsipan kan du köpa färdigfärgad, rekomenderas då det krävs extremt mycket färg och jobb att få riktigt svart. Kakburken har stort sortiment och bra priser:
    www.kakburken.se

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Miffomorsan
    Laire skrev 2007-04-10 23:54:14 följande:
    I tårttråden finns många kunniga att fråga om lite av varje:www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16761716.htmlJFL har gjort en pirattårta, dock brun flagga på svart sugarpaste:www.familjeliv.se/hem/jfl/galleri.phpMarsipan kan du köpa färdigfärgad, rekomenderas då det krävs extremt mycket färg och jobb att få riktigt svart. Kakburken har stort sortiment och bra priser:www.kakburken.se Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
    Hmm... får väl kika in i tårttråden - med risk att det inte blir någon hembakt tårta. Bakning är inte min starka sida...

Tack för tipsen!
  • Villes mamma

Hej!

Jag gjorde för ett tag sedan en dödskalle tårta. Det svarta kokade jag ihop av 3 dl grädde och 30 st "hopeatoffee" godisar som man får köpa här i Finland (är finlandssvensk och bor i Finland) De där godisarna är liksom lakritstoffee, finns det mån tro nå´t liknande hos er där i Sverige?
    Resultatet blev som en kinuski, mjuk men inte rinnig och smaken var ljuvlig av lakritsen.
    Jag har en bild i min blogg på tårtan, tyvärr är hela bloggen på finska men ändå. =) Välkommen att titta och lämna gärna ett märke efter dig, tryck på "Kommentoi"!

kulinarist.vuodatus.net/blog/488197

Lycka till med tårtan!

• Miffomorsan

Villesl mamma-> jag kollade in ditt recept och tårtan verkar ju hur god som helst. Ska absolut testa att göra den. Denna gång får jag dock hjälp av det lokala bageriet efetrsom tiden inte räcker till innan kalaset!
    Tack för tipset!!
    PS. Det gick bra att läsa på finska - en del av oss kan ju det även här i Sverige. DS

• Miffomorsan

Usch - stavar visst som en kratta i dag...

• Villes mamma

Super Puma-> Vad kul att du tyckte om den. Den där "tjinuskin" är verkligen god och värd att pröva. Hon som hittade på den hade ju använt bara 15 stycken godisar (som jag skrev i bloggen) men jag petade i mer och mer för jag var rädd för att det inte skulle bli tillräckligt svart. Men som du kanske såg i kommentarerna så hade ju någon stackare haft väldiga problem med "tjinuskin" (vilket tydligen var mitt fel), usch jag blev så lessen... men det finns ju av alla sorters människor.
    Jo, jag vet att det finns en del som kan finska i Sverige, jag menade inte att nervärdera nå´n eller så.

• Miffomorsan
    Villes mamma skrev 2007-04-18 10:16:16 följande:
    Super Puma-> Vad kul att du tyckte om den. Den där "tjinuskin" är verkligen god och värd att pröva. Hon som hittade på den hade ju använt bara 15 stycken godisar (som jag skrev i bloggen) men jag petade i mer och mer för jag var rädd för att det inte skulle bli tillräckligt svart. Men som du kanske såg i kommentarerna så hade ju någon stackare haft väldiga problem med "tjinuskin" (vilket tydligen var mitt fel), usch jag blev så lessen... men det finns ju av alla sorters människor.Jo, jag vet att det finns en del som kan finska i Sverige, jag menade inte att nervärdera nå´n eller så.
    Jag läste inte igenom alla kommentarera - men det finns allstå såna som kliver in o tycker att deras misslyckande är ditt fel? Ja, det finns då folk till allt... Förvånad

Jag kände mig f ö inte alls nedvärderad - tyckte mer att det var skoj att jag fick damma av mitt modersmål för en liten stund...
  • maggan75

Kolla på närmsta bageri om du kan köpa svart marspan där, det gjorde jag. Sen hade jag mallar till döskallen som jag använde och pudrade florsocker över. Det finns bild i mitt galleri om du vill se Lycka till

• LovaMagdalena

vet inte om någon kanske redan tippsat dig om det men ica har färdigfärgad marsipan som man kavlar! finns grön, röd, svart osv. lycka till!

Svar på tråden Hjälp med att göra en SVART tårta till piratkalas önskas!