• Enya81

Skäms för att fråga men exakt vart sitter livmodern?

Jag undrar vart livmodern sitter på ett ungefär när man inte är gravid. Är det ca.5cm under naveln eller ännu längre ner?
    Hade ÄL förra veckan på torsdagen men vet inte om vi lyckades pricka den...
    Idag kände jag en konstig ilande känsla ca.5cm under naveln fast inne i magen. Kändes ungefär som om man skulle skrapa med en nål inifrån på en och samma punkt!

Har läst att det inte är vanligt att man känner fästningen av ägget men det skulle vara kul att veta om någon annan känt samma sak och vart livmodern sitter exakt.

• Svar på tråden Skäms för att fråga men exakt vart sitter livmodern?
  • Beckah82

Ännu längre ner...den skelettbiten ovanför slidan...alltså blygdbenet...bakom den typ...livmodern sitter alltså så långt ner att man inte kan känna den genom magen.

Däremot när man är gravid och börjar närma sig runt vecka 12-13 så börar livmodern bli så pass stor att den kikar upp ovanför blygdbenet och går att känna.

Sen växer den vidare och når ungefär naveln i vecka 20.

♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • MajaW

Haha..skäms inte. Jag har redan en dotter och är nu gravid i v.14, har fortfarande svårt att hitta igen den.

• Enya81

tack för svaret! Då vet jag att det inte var ägget som fäste, känslan satt för långt uppe tror jag, svårt att beskriva, satt inte särskilt ytligt. Typiskt att muskler och nerver ska spöka!

• HotMamaAndersson

Inga frågor är dumma så skäms inte:) jag vet inte heller hehe

Svar på tråden Skäms för att fråga men exakt vart sitter livmodern?