IVF i Skåne?
Är där någon som nyligen har gjort eller håller på med ivf-behandling i Skåne?
Hur lång är väntetiden i landstinget och vad får man betala?
Är där någon som nyligen har gjort eller håller på med ivf-behandling i Skåne?
Hur lång är väntetiden i landstinget och vad får man betala?
ingen???
Hej!
Jag står i kö för att göra IVF i Malmö (för det är väl bara där det finns IVF-kliniker i Skåne, eller???)De säger på UMAS att man får räkna med 6 månaders väntetid. Landstingsfinansierade försök kostar inget (eller ja, lite kostar det ju med mediciner och så om jag har förstått det rätt)men däremot kostar det att göra IVF privat. Titta på Cura-klinikens eller Öresundsklinikens hemsidor, där finns priser mm. Går man privat är det ingen väntetid.
Lycka till!
Papegoja,
tack, jag har kollat på de privataklinikerna och dess priser. Men tyckte det kunde vara intressant att höra hur lång väntetiden är för att väga det mot vad det kostar att göra det privat.
På iris.se står det hur lång väntetid de olika länen har...
hejsan! Jag var på Cura kliniken igår o blev då informerad om att om vi ställer oss i kö nu så kan vi göra en första IVF till våren.Så det e rätt lång väntetid just nu.Valde i stället att göra det privat o sätter igång så fort dom öppnar igen efter sommaren.
Under tiden vi försöker privat så står vi ändå i landstingskön.Vi betalar 240000 kr för ett försök exklusive medeciner.
Kardyl,
jag hoppas att det kommit en nolla för mycket och att du menar 24 000.
Vad tråkigt att det är så lång väntetid, ett helt år. Får väl hoppas att det ändrar sig, eller ändå bättre, att jag slipper komma dit
Jag gick på Öresund tidigare och det tog bara 3 månader från remiss till behandlingsstart IVF/ICSI(landstingsfinansierad).
Men det var förra våren, det kanske är längre kö nu
INI73,
Kan man göra på Öresund fast det är landstingsfinansierat? Jag trodde bara det var en privatklinik.
Hmm, kanske uttryckte mig lite dumt. I Skåne blir man remitterad antingen till Cura eller Öresund. Det finns inga kliniker inom landstinget så att säga. De tar alltså emot BÅDE privata och landstingfinansierade patienter.
INI,
OK, men är det så att de privata går före de landstingsfinansierade då alltså? För det verkar ju inte som om man behöver vänta lika länge om man går privat.
Vet inte exakt hur det funkar, men tror att du har rätt. Det är väl som i resten av världen... "money talks" *suckar*
Men om man vill/har möjlighet kan man börja med privatfinansierad och ändå ställa sig på kö för landsting. "Risken" är att man lyckas innan man kommer fram i landstingskön och får försöken betalda.
Betalar man privat är det ingen kö. Sen är det olika beroende på vilket landsting man tillhör, det finns ingen "skåne-kö" så att säga. Eller till och med vilket lasarett som remitterar er. Dom tar ett par från varje och så går det rumt i en ring. Svårt att säga hur lång kön blir för just er, ring det lasarett som remitterar er och hör med den som är ansvarig. (just vid sommaren blir köerna lite längre eftersom det är semesterstängt ganska länge, iallafall på Öresuund)
Hoppas att det blev lite klarare
Ville bara tillägga att det numera finns ytterligare en ivf-klinik i Malmö, RMC, dvs UMAS "egen". Dit har jag precis blivit remitterad! Den öppnade i mars.
Papegoja - Åh! Det är ju jättebra! Då blir kanske kötiderna ännu kortare
Lycka till!