• ZandraL83

Hur vet jag om jag har fire wire utgång?

Ska köpa en videokamera äntligen, fick tips om en videokamera som måste ha fire wire utgång. (annars finns det ju sladd att köpa till som man stoppar i usb porten som grejjar det) men hur vet jag om jag har en fire wire utgång på datan? Innan jag köper en sladd menar jag

• Svar på tråden Hur vet jag om jag har fire wire utgång?
  • ZandraL83

tack! Men då har jag nog inte det. Attans

Vet du om det räcker med att köpa en firewire kabel till usb-porten så funkar det lika bra?

• ZandraL83

Kan jag överföra filmer från kameran till datorn även fast det är en dv-kamera? Eller är det enklare med dvd-kamera? För då borde det ju bara vara att stoppa i skivan i datan? O med dv sladd? Eller är jag ute o snurrar nu?

• c0ol

ja det är lättare med en dvd kamera då behöver du ingen sladd, du kan inte koppla in en firewirekabel i ett usb uttag, om du inte trycker vääääldigt hårt, eller så köper du ett firewirekort

• ZandraL83

Men det finns väl omvandlare till fire wire? eller?

• SVejsan

Du kan fortfarande ha firewire anslutning:
    Ser det ur som om några av dessa kan passa?
    www.kjell.com/kjellfakta/firewire/
    Ofta står det bara "1394" och ingen symbol (har faktiskt aldrig sett en sådan...)
    Titta både på baksidan och på fronten om du har en stationär...
    Är det en Sony-dator (Vaio laptop) kan det stå I-link...

• Micke

Svejsan: "Ofta står det bara "1394" och ingen symbol (har faktiskt aldrig sett en sådan...)"

då får du köpa dig en mac, så får du se symbolen. Men sen är du ju en Apple uppfinning också..

• SVejsan

Klarar mig utan mac men : då förstår jag att övriga inte har symbolen... utan hellre kör med 1394 i ett liten pilliknande fyrkant...
    Så ZandraL83 om du inte har Mac och har en någorlunda fräsch stationär så finns fortfarande chansen att du har en firewireingång... (antingen av stor eller liten storlek). I laptopar är risken större att man plockat bort den ...

• MrM

För 495 spänn får du ett PC-card med Firewire på Dustin Home (om du har en laptop). Ett PCI-kort kan du få för 150 kronor på samma ställe (om du har en stationär). Letar du runt hittar du säkert billigare också någon annanstans.

Mvh

Svar på tråden Hur vet jag om jag har fire wire utgång?