• GussanGos

Hjälp snabbt! Berätta om Kata & Karon! Eller någon som bott på Kata Beach Resort eller Karon Beach Resort?

Min sambo och jag skulle beställa en resa till thailand igår. Vi har skurit ner det till två hotell nu men nu kommer vi inte överens. Jag gillar bäst ett hotell som ligger i utkanten av Kata Beach. Medan han gillar ett som ligger ganska mitt på Karon Beach. De ligger ju visserligen ganska nära varann i avstånd som vi har sett. c:a 1,5 km emellan. Båda ligger mitt på stranden. So far so good.

Jag har snöat in mej på att hotellet jag vill ha är sååå himla bra, men det ligger ju då ganska helt i utkanten av kata beach. Och jag har fastnat på att jag vill ha ett detta lite större och "vräkigare" hotellet, och tror inte Kata beach är så dåligt. Sambon gillar hotellet på Karon, det är lite mindre och har inte lika många "facililities" men han älskar mer att det har ett sååå bra läge mellan Kata och Karon beach och det är mycket mer strand och mer sol & bad möjligheter och mer aktiviteter på stranden. Lite mer "mitt i smeten"

Berätta för mej om era erfarenheter om de olika stränderna?? Atmosfär, mängd turister, matställen, allt, allt, allt!

Eller om ni har bott på något av hotellen Kata Beach resort eller Karon Beach Resort?

Nån av oss måste ju ge med sej

Tack snälla.

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Svar på tråden Hjälp snabbt! Berätta om Kata & Karon! Eller någon som bott på Kata Beach Resort eller Karon Beach Resort?
  • Annikamed2barn

Jag väljer Kata Beach framför Karon vilken dag som helst. Stranden är bättre och det är lite mindre stojigt. Dessutom är det nära till Nai Harn Beach som är en jättebra lite lugnare strand med alldeles underbar mat vid stranden. Det är så lätt att ta sig runt ändå. Jag väljer att bo lugnt och åka dit jag vill.
    Jag har bara sett Kata Beach Resort och det ser jättebra ut och ligger helt kanon! Vi har bott precis i närheten och vi upplevde det som nära till allt men lugnt och skönt på natten.

• GussanGos

Jättetack för din värdefulla kommentar! Noterat. Bra att höra folks erfarenheter! =)

Någon mer som har nåt att dela med sej? =)

• sweetpea

Vi var grymt besvikna på både Kata och Karon. Det var bara bilar, bilar, skräddare, tjejbarer och bilar, och enormt mycket folk men ändå öde. Den enda plats som var någorlunda trevlig var Kata Noi, längst söderut på Kata. Men egentligen var det samma sak där - bilvägen tar över allt, och var man än är har man arton tuktuks mitt i ansiktet. Men, vi hade ju andra drömmar om Thailand, om barer och restauranger på stranden, promenader i vattenbrynet och drinkar i hängmattor och sånt. Det hittade vi andra ställen. Kata och Karon är, faktiskt, precis som Mallis. Fast varmare och billigare.

Var man bor är inte viktigt, egentligen. Tuktuk kostar ingenting.

• sweetpea

Ah - vi bodde på kullen mittemellan Kata och Karon. Närmast hade vi till centrumet i norra Kata, men vi var uppe i norra Karon några gånger också.

• flixflax

Måste också säga det att skall man till Thailand får man inte uppleva det över huvudtaget när man väljer Phuket området. Jag har bott på både Kata o Karon inte på de hotell ni valt dock.

• Annikamed2barn

Men det fina med Phukets lite lugnare delar (Kata, Kata Noi, Nai Harn osv) är ju att man bor så nära allt. Det är ju faktiskt kul att ha massa restauranger att välja på och nära till så mycket. Jag är inte besviken på Phuket, förutom Patong men de som vill festa lär väl trivas där. Det kostar knappt något att åka taxi eller tuk tuk. Det är nära till Phuket stad som är bra när man vill shoppa "riktiga" saker. Det tar 20 minuter till Freedom Beach som är en underbar strand på Phuket. Det finns massa lugna stränder på Phuket och det tar inte jättelång tid att åka upp till Khao Lak. Dessutom tar det 1,5 timma till Phi Phi som är väldigt fint.

så, nu ska jag inte försöka sälja in Phuket mer. Jag gillar det i alla fall och det är nog ingen som förväntar sig det totala lugnet där för då är man dåligt påläst Hur som helst så slår vilken strand på Phuket som helst vilken strand som helst på Mallis. Tycker jag!

• sweetpea

Jo, stränderna är klart bättre! Även om de där himla bränntrådarna som förekom ymnigt på Karon i januari gjorde att vi hellre badade i poolen. När jag jämför med Mallis syftar jag snarast på hur orterna är uppbyggda kring trafik och kommers, och hur det liksom inte finns något utrymme för människor - alla skandinaviska turister trängs på de minimala trottoarerna, med vild trafik på ena sidan och skräddare och massageställen på den andra. Det var helt enkelt inte mysigt.

Jag hade helt enkelt fel förväntingar, så är det ju. Jag hade hoppats på lite vattenkontakt, en strandpromenad kanske, små barer med utsikt över vattnet. Hittade inget sånt. Men, som sagt, det fanns ju på andra ställen.

Sorry, TS, nu blev det OT!

• sweetpea

Och om resten av Phuket säger jag nada - jag har bara sett Kata, Karon, bitar av Phuket stad och Patong.

• ooGizzYoo

Jag väljer Karon före Kata, visst är kata lite mindre och lugnare men det är inte så stor skillnad, förrutom stranden, då karon faktiskt har en väldigt bra strand..
    Vi bodde en natt på Kata Beach resort och en på Karon Beach Resort, vilket var helt okej MEN så tråkigt.
    Resten av våran tid i phuket bodde vi i en underbar trädgård precis vid backen mellan kata och karon, nedanför den finns en väg och en fotbollsplan/arena upp där har ni 3hotell, 2stora och ett litet som inte syns i mitten, i den vackra trädgården finns allt från små rum med fläkt till lägenheter och villor, och det är dom billigaste priserna vi hittade, dom har en helt underbar kille som jobbar där 7dagar i veckan 7-22 självservering med all dricka, bara att plocka och lägga pengar i burken när du har...
    Där får man se thailand på riktigt fast att det är mitt i smeten med utsikt över havet för 400bath natten för 2pers...
    Finns lite bilder därifrån på min sida.

• GussanGos

Tusen tack för alla era svar! Vi har läst och begrundat. Vi är helt nya på thailand så vi får se vad vi tycker om all turism och hur det är där nu.

Nu har vi i alla fall bokat våran resa och vi valde Karon Beach Resort. Så i november bär det av! Spännande =)

• Utlandssvensk

Ett tips: gâ in pâ www.tripadvisor.com
    En jättebra sida där resenärer ger betyg pâ olika hotell!!

(Men om jag vore ni sâ skulle jag avstâ frân Phuket och välja Krabi istället)

Svar på tråden Hjälp snabbt! Berätta om Kata & Karon! Eller någon som bott på Kata Beach Resort eller Karon Beach Resort?