• Ceridwen

Hur stoppar jag en räkning över internet!

Om jag har en räkning som jag betalat, hur stoppar jag den?! Har swedbank. hjälp!

• Svar på tråden Hur stoppar jag en räkning över internet!
  • Z4R4H

går nog tyvärr inte, ring till banken och prata med dom.

• Ceridwen

Vi hade redan betalat den räkningen. Hon på företaget sa att man kunde stoppa räkningen.

• M C Catta

INte om den redan gått iväg. Företaget ska isf betala tillbaka den med ett inbetalningskort. Ring banken annars!

• Birgitta2

Jag har visserligen Sparbanken Finn, men jag kan gå in på "betalningsöversikt" och klicka på själva räkningen. Då kommer endast den räkningen upp och så finns det en knapp som står "makulera" på. Klickar man på den så går räkningen inte iväg.

• Miss Q

Det går inte. Råkade ut för samma en gång, jag och gubben råkade betala samma räkning. Jag ringde både banken och företaget som skulle ha pengarna men det va kört. Fick vänta 3 veckor på att företaget skulle betala tillbaka pengarna (INTE kul mitt i sommaren när det rörde sig om 3 tusen )

♥Nea04♥Max06♥
  • Mia m Rasmus

Går inte... Jag tryckte iväg en räkning av misstag en gång. Ringde banken som inte kunde göra något, men ringde till företaget och dagen efter satt pengarna på kontot igen.

• Miss Q

Birgitta:

Inte om det redan dragits vilket det ju oftast gör om man inte sagt annat.

♥Nea04♥Max06♥
  • principisessan

går inte.. ring företaget och ge dem ditt kontonummer så kan de sätta in där vilket går snabbare istället för att du får pengarna på postförskott

• Birgitta2
    Miss Q skrev 2007-04-11 10:37:15 följande:
    Birgitta:Inte om det redan dragits vilket det ju oftast gör om man inte sagt annat.
    Det beror ju på vilket datum man programmerat att räkningen skall iväg. Min bank har körning på nätterna, så om jag inte programmerar något så finns räkningen hela dagen på banken så att säga, och då kan jag makulera den. Dock är det för sent när körningen gått och räkningen gått iväg, dvs "dragits" som du uttrycker det.

Att Swedbank inte har ett makuleringsval verkar ganska konstigt. Måste hända massor av gånger att folk behöver makulera. Och det är verkligen ingen svår programmering för banken att fixa.
  • Miss Q

Bigitta:

Ja, det var det jag menade med "om man inte sagt annat". Standardinställningen är ju att finns det pengar när man gör betalningen så ska räkningen dras

♥Nea04♥Max06♥
  • Birgitta2
    Miss Q skrev 2007-04-11 10:45:43 följande:
    Bigitta:Ja, det var det jag menade med "om man inte sagt annat". Standardinställningen är ju att finns det pengar när man gör betalningen så ska räkningen dras
    Jo, men den ligger ju kvar ett antal timmar (om man inte betalt den sen kvällstid) eftersom den inte betals förrän vid nästa körning. Och om räkningen inte dragits från internetbanken så bör den kunna stoppas. Men har Swedbank inte den möjligheten borde de verkligen ordna så att den finns.
  • Miss Q

Birgitta:

Nä, betalas gör den ju inte med pengarna åker ut i rymden så att säga
    Tycker oxå det är dåligt att det är så, och det sa jag till dem då jag ringde.

♥Nea04♥Max06♥
  • Birgitta2

Miss Q, om pengarna inte är bokförda som betalda så borde varje bank med självaktning ha ett val att man skall kunna makulera. Mellan betalning (bokförda som betald) och att pengarna är hos företaget så är de ju uppe i cyberrymden , (ibland undrar man faktiskt var pengarna håller hus under tiden...).

• Miss Q

Birgitta:

Absolut!! Håller helt med!

Vad pengarna gör under tiden? Vet du inte det? De räntar sig och räntar sig och räntar sig. Det är dagens (bistra) sanning
    På så sätt hinner banken tjäna en hacka INNAN de skickar i väg pengarna.

♥Nea04♥Max06♥
  • Ceridwen

Ringde företaget. De sa att går det inte att stoppa betalningen, så skickar de tillbaka pengarna.

• Ärtan2006

Håller med Birgitta2, märkligt att räkningen inte går att makulera. Jag har SEB och där tar det också ett antal timmar innan räkningen går iväg för betalning, under tiden kan man makulera.

Svar på tråden Hur stoppar jag en räkning över internet!