• Angelica77

Släppa ut katten för att bli utekatt??? När?

Har en kattunge på 8 veckor hemma som är tanken att ska bli en utekatt då vi bor i villa och det annars är svårt att ha altandörrar öppna mm.
    När kan man börja släppa ut katten att nosa lite runt huset och när är dom mogna att vara helt ute ensamma???

• Svar på tråden Släppa ut katten för att bli utekatt??? När?
  • tintilar

När de vill gå ut. Min misse var nog ute med sina syskon när hon bara var några veckor. Man måste ju vara med och de måste ju vara så pass stora att de har ögon och kan gå, hoppa skutta och busa som kattungar gör. Men det är bara bra att släppa ut dem så tidigtsom möjligt så att de lär sig omvärlden och får lite nytt att upptäcka. Men som sagt, man måste ju vara i närheten till en början så att de inte försvinner. Kattungar går sällan långt efter som att de inte så lätt hittar tillbaka. Mamman brukar också vara med lite i ena hörnet och hålla koll.

Du kan absolut släppa ut din 8-veckors.

• Honey Bunney

Hej!

Vi fick hem vår misse när han var 12 veckor och han fick gå ut dagen efter han kom till oss. Det funkade ur bra! Hade altandörren öppen så han kunde komma in när han ville. Första tiden gick han bara på altanen =)

Jag skulle absolut släppa ut kissen!
    Lycka till!

• Zaria

8 veckors är alldeles för tidigt att ta katten från mamma öht.

Du kan ju gå ut med den i koppel för att sedan vänja den vid att vara ute. En kattunge skall inte vara ute själv alls.

Personligen skulle jag inte släppt ut den på egen hand föränn den var minst ett halvår och kastrerad.

Unga katter har ofta noll koll på vad som kan vara farligt eller inte, här släpper folk ofta ut sina små kattungar som sätter sig under bilarna, eller lägger sig mitt på vägen så man får kliva ur och flytta på dem, totalt orädda vid den åldern.

• ischa

Följ me den ut, blir den rädd så kan du ta upp den. Den orkar inte med så mycket intryck i början så det räcker med en liten stund!

• Nicke

Glöm inte vaccination och försäkring.
    Tro mig, du vill inte att din katt ska få bl.a. kattpest.

• dekad

Kan inte göra annat än att hålla med Zaria (extra mycket när det gäller åldern) och N1klas. Du bör även passa på att märka katten när du ändå är inne och vaccinerar, om den springer bort. Och glöm inte att registrera märkningen hos skk, vet att en del missar det, men en märkning är ju värdelös om den inte kopplas ihop med ägaren.

• Jenny S

Om du nu tvunget ska släppa ut katten (vilket inte behövs egentligen då vi också bor i villa och har 2 innekatter) så tänk på följande:

#Vaccinera katten regelbundet
    # Vänta med att släppa ut den tills den är kastrerad
    # Kastrera katten så fort det är möjligt (runt 6 månader)
    #Öva katten med att gå i sele runt tomten i korta promenader och ofta.
    #Chipmärk katten eller öronmärk den så att den kan komma tillrätta igen omd en springer bort
    #Vänj den vid att han halsband med pingla i och det ska vara ett halsband som självutlöser om katten fastnar
    # Glöm för guds skull inte att försäkra det lilla livet.
    #Bered dig på sura grannar som kommer att avsky din katt som pesten för att den pinkar på deras saker samt skiter i barnbarnens sandlåda!

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta förevigt
  • LuMa
    Jenny S:
    Varför halsband med pingla i?
    Same shit, different name..
  • Nicke

Så man hör katten.. eller nåt? :D

LuMa skrev 2007-04-11 14:27:34 följande:
    Jenny S:Varför halsband med pingla i?
  • LuMa
    N1klas skrev 2007-04-11 14:28:38 följande:
    Så man hör katten.. eller nåt? :D
    *kliar mej i huvudet*
    Same shit, different name..
Svar på tråden Släppa ut katten för att bli utekatt??? När?