• Fru Wadell

Kan man "planera" tvillingar?

Hej på er alla tvillingkunniga

Jag har en fundering. Kan man planera eller ställa det för sig så att man får tvillingar? Kan man ex. äta vissa hormoner så äggen lossnar samtidigt? Eller hur funkar det där? Kan man bara få tvillingar om man har det i släkten eller har "tur" så man automatiskt släpper två ägg... eh? ja som ni märker vet jag inte så mycket om detta. Skulle vara kul att få läsa lite om detta, om ngn vill informera den okunnige

Kram kram / Lena

• Svar på tråden Kan man "planera" tvillingar?
  • SandraS

Jag har läst att om man äter folsyra innan man blir gravid så ökar man "chansen" för att det ska bli tvillingar, vet dock ej om jag tror på detta

• Fru Wadell

Aha, folsyra. I Norge ger man det till alla gravida har jag hört (vet ej om det är sant)  medans i Sverige är man lite mer återhållsam. Det ska tydligen förhindra tidiga skador på fostret.

• Havanna

Vad jag vet så kan man inte själv påverka chansen till tvillingar. Folsyra äter väldigt många gravida, bm brukar rekommendera det.

Finns det i släkten (på kvinnans sida) ökar chansen, chansen ökar även med stigande ålder att släppa två ägg. Pappan kan däremot inte bidra med något, men om han har tvillingar i släkten kan han föra det vidare till eran ev dotter som i sin tur kan ha större chans att få tvillingar.

• Kamikazee

Ivf ökar chansen för att få tvillingar, liksom hormonkurer. Men det är klart, har man en normal menscykel och mannen inte har några problem så lär man ju knappast få hjälp den vägen.
    Folsyra äter man för att förhindra ryggmärgsbråck och gomspalt, man bör börja äta det ca 3 månader innan man blir gravid (alltså när man planerar graviditeten) och 3 månader in i graviditeten. Sedan spelar det ingen större roll om man äter det eller inte.

• Kamikazee

Slutligen - rent logiskt tycker jag inte att man ska börja experimentera med sin kropp bara för att man vill ha tvillingar. Är kroppen frisk så finns det ingen anledning.

• niinie

Fru Wadell: Ja, här i Norge är de väldigt petiga med att man ska äta folsyra under graviditeten

• UWO BaraJag
    Kamikazee skrev 2007-04-11 13:35:26 följande:
    Slutligen - rent logiskt tycker jag inte att man ska börja experimentera med sin kropp bara för att man vill ha tvillingar. Är kroppen frisk så finns det ingen anledning.
    Då ska man ju göra något olagligt och försöka köpa hormoner via nätet då? Hur ska man annars få tillgång till dem tänker jag.
    Barn 020107 x2, 030830 x1, 060918 (v.31+4) x2, + en bonus 931021
  • UWO BaraJag

Det som sägs är bla.

Att sex ofta ökar chansen.
    Att sex efter längre tids uppehåll ökar chansen.
    Att chansen ökar med kvinnans ålder.
    Att chansen ökar om kvinnan dricker mjölk.
    Att chansen ökar om kvinnan har tvillingar i sin släkt.

...det var vad jag visste. Ev om man kan känna av sina äl och veta när man har en dubbel äl då (typ ont på båda sidorna eller något) kanske det går att öka chansen.

• Dixie

läs gärna på www.tvillingklubben.se för fakta om tvillingar!

varför skulle det öka chansen att få tvillingar genom att ha sex ofta eller efter längre tids uppehåll?? Förstår inte sambandet? Eller att kvinnan dricker mjölk?

enäggstvillingar är ju "bara slumpen" som avgör, tvåäggstvillingar kan vara ärftligt men chansen att släppa två ägg ökar även med kvinnans ålder.

• Nathalie009

det enda ja hört stämmer e de som äter Pregotime lr va d heter(?) för att få ÄL ofta får tvillingar pga av att för många ägg släpps

• UWO BaraJag

...om två spermier skulle få tillträde till samma ägg skulle den kombinationen aldrig utvecklas till ett foster eftersom antalet kromosomer skulle bli helt galet. 23 extra kromosomer är lite väl mycket.

• Kamikazee

UWO - exakt, vill man ha tag på hormoner om man har normal menscykel så får man köpa på nätet, vilket känns allt annat än säkert.

• Fru Wadell

Tack alla för era svar! Lite klokare har jag allt blivit!

Svar på tråden Kan man "planera" tvillingar?