• Bemidii

Begravningspsalmer

Vi håller på att planera inför mammas begravning och vi ska välja tre psalmer.
    Jag tycker detta är jätte svårt då alla psalmer är så mörka och "gudiga"

Jag funderar på 256 Var inte rädd
    Jag tycker även om Du är så värdefull, men är det en psalm? Kan man ha den på en begravning, har läst att den brukar vara med på dop?

Snälla jag behöver hjälp

• Svar på tråden Begravningspsalmer
  • Jenny26

Man kan välja precis vad man själv vill. En psalm som jag tycker är fin är Blott en dag

• RiaRa

Absolut kan du ha med det du vill. Vi hade "var inte rädd" med, men också "en vänlig grönska" då jag älskar den (pappa begravdes i juni) även om den är lite skolavslutning.
    Blott en dag är vacker.

• RiaRa

Härlig är jorden nr297 är en fin psalm också.

• drSteffo

Fädernas kyrka av Johan Alfred Eklund är att rekommendera (togs bort 1986 men efterfrågas ofta fortfarande).

Även "Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken" är vacker.

• Bemidii

Tack snälla ni för era svar.

Jag tar gärna emot fler förslag

• svb

jag lyfter ögat mot himmelen tycker jag är vacker!
    blott en dag likaså

• Nygge

Här finns förslag på musik (inte så många psalmer dock) vid begravningar:

www.begravningar.se/musik/Musik.asp

På mammas begravning använde vi bl a: Adagio (Albinoni), Blott en dag, Härlig är jorden (det var i december) och Älska mig.

• idaflisan

Vi hade du väl om att du är värdefull samt tryggare kan ingen vara på min mammas

• Bemidii
    idaflisan skrev 2007-04-11 16:09:35 följande:
    Vi hade du väl om att du är värdefull samt tryggare kan ingen vara på min mammas
    Tack för den. Jag vill så gärna ha Du vet väl om att du är värdefull, men visste inte om det är ok. Men hade ni den så borde det vara ok.
  • Bemidii

Mamma älskade Elton John och var nog den enda konsert hon varit på :)

Visst måste man kunna spela Candle in the wind medans man går fram och lägger blommor på kistan?

• Mamsis

På mammas begravning sjöngs det bla "Som en bro över mörka vatten" en översättning av Simon and Garfunkels "Like a bridge over troubbled water". Men man kan välja vad man vill, prata med prästen bara så att kantorn får en chans att öva in stycket.

• idaflisan

Det var prästen som föreslog den och vi fick väldigt possetiva reaktioner av de andra närvarande och den känndes klockren på beg.
    Beklagar sorgen

• pellesvanslös

På min mammas begravning sjöns psalmen jag har hört om en stad ovan molnen. jättefin text.

• lönnemåla

Tycker gott du kan använda "Du vet väl om att du är värdefull" psalm 791 tror jag det är.

Svar på tråden Begravningspsalmer