• Shalle82

    Någon som vet något om behaviorism och konstruktivism?

    Jag har en uppgift i skolan att ta reda på dessa teoriers människosyn. Jag har letat överallt och lite till med jag hittar inget om deras syn på människan!

    Är det någon som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Någon som vet något om behaviorism och konstruktivism?
  • Mirro

    Ja, eventuellt. Vilket ämne är det du läser?

  • GeRDiS

    Behaviorism

    För behaviorister är beteendet centralt. Individen tolkar inkommande stimuli och anpassar sitt beteende till dessa. På så sätt finns det likheter med Piagets inlärningsmodell. Det som skiljer behavioristerna radikalt från andra teoribildningar är att de bortser från inre psykiska processer eftersom dessa inte kan studeras "vetenskapligt". Man studerar istället de stimuli som påverkar människan och de beteende människan uppvisar i reaktion på stimuli. Beteende styrs av medvetna processer och av omedvetna reflexbaserade reaktioner. John B Watson, Ivan Pavlov och B F Skinner är de forskarna som präglat behaviorismen mer än andra.

    Fakta

    Stimuli - signal som sinnesceller reagerar på.

    Respons - reaktion på signal som sinnescellerna registrerat.

    Klassisk betingning - omedveten beteende förändring som baseras på medfödda reflexer. Respons(obetingad respons) på ett stimuli (obetingat stimuli) kommer att generaliseras (överföras) till andra stimuli (betingat stimuli) som i sin tur kommer att orsaka responsen (betingad respons) utan att det ursprunliga stimulit är närvarande.

    Instrumentell betingning - medveten beteende förändring. Kända och synliga stimuli som leder till medvetna responser.

    Positiv förstärkning - uppmuntring och belöning vilket leder till att beteendet upprepas.

    Aversiv förstärkning - bestraffning av icke önskvärda beteenden som leder till att beteendet avtar eller upphör.

    Negativ förstärkning - förstärkaren avlägsnas och ett nytt beteende lärs in eller uppträder .

    Partiell förstärkning - oregelbunden förstärkning som oftast leder till att beteende upprepas.

    Bestraffning - har inte mycket effekt leder oftast till ett aggressivt beteende.

    Förståelse

    Ivan Pavlov upptäckte under sin forskning om hundars matsmältning, att hans försöksdjur som dreglat när maten serverades, även dreglade när de hörde skötarens fotsteg, vare sig han hade mat med sig eller ej. Den reflexmässiga dreglingen framkallades först av maten och sedan skötarens fotsteg eftersom responsen generaliserats från det första stimulit(maten) till ett samtidigt förekommande stimuli (fotsteg). Denna form av beteendeförändring kallades sedan för klassisk betingning och utgår från medfödda reflexer som inte kontrolleras medvetet.

    Klassisk betingning har använts som en modell för att förklara hur olika fobier uppkommer . En människa blir biten av en hund, rädslan orsakas av bettet och kroppen går igenom en reflexmässig respons. Under denna respons vidgas pupillerna, hjärtslagsfrekvensen går upp osv. Denna reaktion generaliseras till hunden i vilken tänderna befinner sig och kan så småningom generaliseras till alla hundar. Personen får en hundfobi. Vill det sig illa så träffar individen på hundar vid många tillfällen och går igenom samma reflexmässiga rädslorespons. Responsen kan kopplas till andra stimuli, som tex starkt ljus, om personen möter en hund under en solig dag. Reaktionen generaliseras så att personen får fobiska reaktioner när de befinner sig i lokaler med starka ljus, t ex stora varuhus och då börjar responsen gå mot agorafobi. Människan kommer känna sig tvungen att begränsa sina sociala aktiviteter. John B Watson (1878-1958) fann bl.a hur en fobi kan skapas genom generalisering av reflexer. Detta presenterades i forskningsrapporten om lille Albert.

    Läs mer om fobier.

    Watson kan sägas vara upphovsmannen till västereuropeisk och amerikansk behaviorism. Watson ansåg att det bara fanns reflexer, stimuli, responser och verbalt beteende alla andra mänskliga yttringar var orsakade av körtelavsöndringar eller muskelrörelser. Människan var vid födslen ett oskrivet blad och kunde bli vad som helst utan att genetiska anlag påverkade processen enligt Watson. "Ge mig ett dussin friska välskapta spädbarn och min egen speciella värld att uppfostra dem i och jag garanterar att jag kan välja ut var och en slumpvis och träna honom att bli den typ av specialist som jag väljer - läkare, advokat, konstnär, företagsledare, ja också tiggare eller tjuv, helt oavsett hans anlag eller böjelser, förmåga, kallelse och den ras han tillhör", skrev Watson 1925 i sin bok "Behaviorism". Detta var en revolutionär tanke i en värld där folk ansåg att människors förmåga och möjligheter begränsades av klasstillhörighet, föräldrarnas gärningar och folkgruppstillhörighet. Barn till kriminella ansågs tex ofta ha kriminella anlag osv.

    Den ameriskanske psykologen Burrhus Fredric Skinner (1904-1990) arbetade med råttor och duvor. Då djuren var hungriga och motiverade till att utföra beteende som gav dem mat så kunde Skinner forma deras beteenden. Han ville förstå vilka lagar som styr utformningen och modifiering av beteende och kom fram till att djur behöver uppleva fördelar och nackdelar med olika beteenden för att dessa ska finnas eller försvinna och att detta även gäller för människor. Dessa fördelar och nackdelar kallade Skinner för förstärkningar för beteende. Utifrån detta fann Skinner att positiv förstärkning (belöning) leder till att beteende upprepas. Föräldrar tex uppfostrar sina barn genom att belöna dem för att önskvärt beteende ska upprepas.

    Bestraffning eller aversiv förstärkning leder till att beteende avtar eller upphör. Föräldrar kan tex bestraffa sina barn när de utför någon icke önskvärd behandling men man vet numer att bestraffning sällan når sitt mål och ofta resulterar i att barnet utvecklar aggressivt beteende.

    Nya beteende lärs in när positiv förstärkning avlägsnas, detta kallas för negativ förstärkning. Föräldrar kan välja att ignorera sitt barn om det beter sig dåligt och då upphör ofta barnets negativa beteende och ersätts med ett annat som föräldrarna uppmärksammar.

    Oregelbunden belöning eller partiell förstärkning leder till att beteendet upprepas, som till exempel vid bingolotto och dylikt.

  • Shalle82

    Mirro.

    Jag läser Arbetssätt och lärande..

  • mpta

    den kursen har ja också läst tyvärr så va d kanske 2 år sen så ja minns inte mycke

  • Shalle82

    Har fastnat helt och hållet och hittar typ ingenting.. Däremot så hjälpte det som GerDis hade hittat. Tack!

    Nu är det bara konstruktivism också...

  • Shalle82

    Ingen som vet något om Konstruktivism??

  • Shalle82

    Tack så mycket för alla hjälp!

    Nu har jag hittat det jag vill!

Svar på tråden Någon som vet något om behaviorism och konstruktivism?