• Anonym (student?)

Hur hårda är CSN på ens studieresultat??

Pga av personliga skäl har jag/kommer inte uppnå de poäng jag måste under denna termin. Har redan pratat med csn ang detta och de säger att jag ska skriva ett personligt brev och de tar detta i hänsyn då vid nästa prövning. Men nu börjar jag oroa mig för hur hårda är de? Kommer jag tvingas avbryta min utbildning för att våren har varit jättejobbig?!?!

• Svar på tråden Hur hårda är CSN på ens studieresultat??
  • sternchen

Det beror lite på hur mycket poäng det är som saknas, och vad du har för skäl... Men det är inte alls omöjligt att få dispens, speciellt som du pratat med dem redan nu. Det är bra att föra en dialog med dem, även om det kan vara svårt.
    Lycka till!

• Anonym (student?)

Jag kommer sakna 75% och kommer läsa samma kurser i höst som jag läst/skulle läst i våras.

Tack! Jag får fortsätta prata med dem och hoppas att det ordnar upp sig

• Pikku Enkeli

Det där beror ofta på handläggaren. Första gången jag ringde när jag saknade 3p som jag inte kunde ta in eftersom jag inte ens skulle ha läst dem så nekades jag först fortsatt bidrag, men ringde igen och fick en annan handläggare som förstod mig och löste det.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • sternchen

Ett tips är att jobba i sommar och försöka hålla hårt i pengarna. Då kan du klara dig på sommarpengarna någon eller ett par månader in i terminen. Om du inte blir beviljad studiemedel direkt, så är det en viss poängnivå du ska upp till. Förmodligen reducerar de den för dig, och då kan det hända att du bara behöver en månad eller två innan du får pengar igen.
    Pluggar du färdigt hela terminen? Annars kan du prata med CSN och be att inte få studiemedel för den sista månaden. Då reduceras också antalet ooäng du behöver uppnå för vårterminen... Nu vet jag ju inte hur du bor eller har för möjligheter i övrigt, men det var en tanke.

• Cullinan

Om du pluggat de sedvanliga 20 poängen/termin på högskola , så betyder det ju att du bara gjort klart 5 poäng?

Tror tyvärr dom kommer att vara rätt negativt inställda i det läget.

• Anonym (student?)

Ja, jag har bara klarat 5p, fick avbryta mina studier mitt i. Men jag har sjukintyg på varför osv

• presens konjunktiv

I vanliga fall kan man inte få studiemedel för samma kurs två gånger, men om du har sjukintyg kommer saken i ett helt annat läge. Skriv brevet som de sa, och skicka med en kopia på sjukiintyget.

• Anonym (vinter)

För några år sedan klarade jag bara tio av mina 40p på ett år pga att min mamma dog, samt att jag själv var sjuk. Pratade med studievägledningen och CSN. Fick skriva personligt brev och förklara min situation och skrev även hur jag skulle göra för att ta igen poängen. Fick även skicka med intyg från min läkare samt från den läkare som behandlat mamma.

Hade även tidigare gjort liknade fast på gymnasienivå då pga av min egen sjukdom. Då gick jag om samma kurs.

Hade några problem med att få fortsatt hjälp från CSN.

• Anonym (student?)

Då ser det inte lika svart ut som jag målat upp för mig *pustar ut*

• Anonym (vinter)

Det ska stå: hade inte några problem att få fortsatt hjälp

Hoppas det löser sig. Det är så lätt att tvivla när man går och oroar sig över om man ska få lån eller inte. Man kan ju inte rå för att man blir sjuk.

• Anonym (student?)

Anonym (vinter)
    Skönt höra att det ordnat sig och att du aldrig haft några problem. Nu oroar jag mig inte längre utan jag är övertygad om att det kommer ordna upp sig!

Känns så skönt att få den oron ur kroppen!

• Anonym (vinter)

Ts: Skulle det andå strula så ta kontakt med studievägledningen och be om hjälp.

• silhuett

Min man fick också skriva ett brev för att förklara sina personliga skäl, och han fick fortsatt studiemedel Hans "personliga skäl" var inte ens lika allvarliga som de som beskrivs här i tråden.. Men så hade han inte missat lika många poäng heller..

Hoppas det ordnar sig för dig!

Svar på tråden Hur hårda är CSN på ens studieresultat??