• liljeknodd

Vätskefylld äggledare och IVF!!!!!

Hej alla!
    Jag och min sambo har precis kört igång med IVF och det är spännande och skrämmande och allt möjligt samtidigt! Jag opererade bort ett utomkved plus vänster äggledare i september förra året och de såg att även den högra äggledaren var i väldigt dåligt skick, så det fick bli IVF för oss. Fick sen höra att den kvarvarande äggledaren var alldeles uppsvälld och vätskefylld, vilket vi har hört nu kan ge oss bekymmer vid en IVF. Men idag när vi var på vår första undersökning på IVF-kliniken så sa läkaren att han rådde oss till att operera bort även den MEN när han sen undersökte mig så sa han att vätskan var helt borta!!!! Att äggledaren förmodligen hade spruckit. Någon som varit med om nåt liknande? Kan den snabbt bli vätskefylld igen? Vi ska plocka ägg om ung 2 veckor och jag är livrädd att äggledaren ska hinna "svälla" till sig och fullkomligt förstöra miljön "där inne". Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Vätskefylld äggledare och IVF!!!!!
  • dybis

hej,

jag vet inte om äggledaren kan förstöra miljön därinne, men om det blivit ny vätska så kan det dra till sej ägget. Jag fick utomkveds vid ivf, och hade jag vetat lite mer hade jag tagit bort den äggledaren innan ivfet.

• Hene

Jag hade 2 st vätsekfyllda äggledare efter 2 st utomkveds opererade jag bort dem.. Har ingen aning om de kan fyllas igen.. Hoppas att allt går bra för dig...

• liljeknodd

Hene: ok, jag får väl hålla tummarna att den inte "blåser upp sig". Annars så får den åka den med... suck. Lycka till själv! Såg att ni försökt ett tag.

• Hene

Tack ja det tar sin lilla stund det här med bebbeframkallning hihi men det SKA fungera lr hur!!.. kan ju säga att anledningen till att jag hade vätskefyllda äggledare var att jaghade kronisk äggledarinfektion...

• liljeknodd

Javisst ska vi lyckas nån dag! Synd bara att det ska vara så attans påfrestande! Jag har förmodligen haft en dold äggledarinflammation eller nåt. dom kan inte riktigt säga varför jag ser ut som jag gör. Känner man av kronisk äggledarinfektion?

• Hene

Näe jag kände inte av ngt jag har alltid haft lite värk i mensmagen utan jag brytt mig allt för mkt men det var ju dumt att man inte kollade upp det innan... jag fick svaret om kronisk äggledarinfektion när de hade opererat bort dom och gjort analys på dem... Ja visst e det påfrestande.. men TRÄGEN VINNER!!

• Hene

men känner att IVF är det enda rätta känner mig trygg i deras händer.. man får ju all hjälp man bara kan få...hur långt har du kommit??

• liljeknodd

Är på 1:a IVF-försöket. Har sprayat färdigt, tog min 2:a spruta idag. ÄP om 2 veckor!
    Bara nu inte min trasiga äggledare ställer till det... Men vem vet, detta kanske bara är början på en lång ivf-resa eller så är man en lycklig plussare om en månad, vem vet, mycket kan hända! Går ni privat, eller ni har betalda försök?

• Hene

Lijeknodd.. du ska se att det tar sig på första det gjorde det för mig..(tyvärr hade jag ju super otur och fick utomkveds i äggledarstumpen) men det e hur ovanlogt som helst!! Du kommer att plussa!!!
    Vi har betalda försök har ett stort färskförsök kvar och 2 frysta... Hur gör ni??

• Mazri

Hej liljeknodd!

Opererade också bort ett utomkveds och vänster äggledare i september 2006 och de meddelade att den andra äggledaren nog var skadad då den såg "klumpigt och infekterat" ut.
    Överläkaren på fertilitetskliniken på HS beslutade iallafall att jag inte kan bli spontant gravid längre. (Som om jag kunnat det så jättebra förut... se min presentation)

Väntar på mens som jag nu håller på att skrämma igång med gestaupuran. Senaste hade jag nämligen i mitten av februari och jag är inte gravid.

Längtar jääättemycket tills mensen kommer men är samtidigt skräckslagen för alla mediciner!

Har du haft mycket biverkningar eller så?

ÄP om 2 veckor för dig! Häftigt! Lycka till!!!!! (håll mig gärna uppdaterad)

• liljeknodd

Mazri:
    Jag har faktiskt inte haft så mycket biverkningar (ta i trä)! Huvudvärk ibland är nog det enda jag kan känna att det kan ha hört till behandlingen. Annars så har jag mått prima! Förutom den psykiska biten, där e det lite värre. Är så jädra rädd att min trasiga äggledare ska ställa till det... kanske göra att det blir missfall om det blir ett pluss osv. Suck... vi får väl se. Man måste ju kunna lita på läkaren, säger han att äggledare borde "sköta" sig så måste man ju kunna lita på det. trist bara att man ska nojja för allt!
    Lycke till för er. när börjar ni?

• fågelblå

hejsan

Jag kan förstå dina funderingar och din oro. Är nämligen i lknande situation. Opererades för X ungefär för ett år sedan. Den vänstra ledaren opererades bort men även den högra såg skadad ut. Av olika orsaker som jag inte förstår (har försökt fråga men ingen vill ge mig ett vettigt svar) gjordes en ny titthållsoperation nu i januari där man ville dubbelkolla äggledaren. Mycket riktigt var den högra skadad och vätskefylld. Ändå lämnade man kvar den. Jag udrade naturligtvis varför och då sa läkaren att den ändå inte var SÅ skadad och att jag fortfarande kan bli gravid på naturlig väg. Riskerna för ett nytt X är ju stora och vätskan kan ställa till det vid ivf men ändå valde de att göra så här. Är precis som du orolig för konsekvenserna. Ska gå på första ivf-samtalet i slutet på maj och då ska jag minsann kräva att de ger mig raka svar.

Jag lovar hålla tummarna stenhårt för dig nu!

• Mazri

liljeknodd:
    Vet inte precis när vi sätter igång eftersom jag nu skall äta gestapuran i tio dagar och sedan vänta på mensen, vilken borde komma 1-8 dagar efter avslutad tablettkur. De två gånger tidigare jag ätit tabletterna för att försöka få iordning min oregelbundna mens så har mensen kommit efter 7-8 dagar så jag räknar med det. Så om ungefär 18 dagar ska jag väl starta med sprayningen.

Svar på tråden Vätskefylld äggledare och IVF!!!!!