• annacarin

HJÄLP! Kanin som bits!

Barnens utekanin (1 år) har börjat bita 11-åringen. Det är hon som har skött om honom mest och haft bäst hand med honom. Hon är förtvivlad och rädd för att vi ska behöva ta bort honom. Idag bet han ett stort fult sår i armen på henne och släppte inte taget på flera sekunder.

Vad ska man göra för att få honom att sluta bitas? Försvinner beteendet om man kastrerar honom och vad går i så fall ett sånt ingrepp på ungefär?

Tacksam för alla synpunkter!!!

• Svar på tråden HJÄLP! Kanin som bits!
  • Ananaspaj

ca 5-600 kronor. Beteendet kan sluta men han verkar lite gammal för att börja med sådant nu! Kanske ska försöka ta reda på varför han biter? Han det hänt något, har han blivit skrämd? Finns det katter/ andra lösspringande djur i området?...Jag vet att kaniner inte pratar men :) Bitas kan de ju göra när de blir könsmogna men det är han ju för länge sedan, för det är säkert en hane? Så "hon" inte är skendräktig...

• dekad

Jag kan inte så mycket om kaniner, men kan det inte bero på att han har ont någonstans? Kaniner blir fertila tidigt, så om han är ett år borde det ju inte slå till sådär helt plötsligt. Kolla runt om det finns någon veterinär som kan mycket om gnagare och ring dit och fråga om råd. Även om det inte finns i närheten av dig kan man ju alltid ringa och fråga.

• annacarin

Tack för svar!
    Det är definitivt en hane ("parar" sig för jämnan med en boll och skvätter överallt )

Jag tror inte att han blivit skrämd av andra djur och det som är konstigt är att han inte biter de andra två barnen (än..)
    Han har stor bur som står på en inhängnad terass och när vi är hemma har han burdörren öppen och kan skutta runt där som han vill och blir ompysslad i lagom dos.

Ska ta och ringa veterinär och höra, det lät ju inte så dyrt med kastrering, om det nu hjälper!

Någon mer som har några tips?

Svar på tråden HJÄLP! Kanin som bits!