• Smaka Smaskens

Mocka i kattlådan????

Jag har flera ggr hört att när man är gravid ska man inte mocka i kattlådan. Pga att det är så stark lukt och det kan ge skador på barnet. Vi har en bekant på långt håll som har en sjuk pojke, efter det att mamman har hållit på med kattlådan under hela graviditeten. Han är riktigt sjuk, kan inte äta, prata, överhuvud taget göra någonting.

Är ni flera som hört detta, pratade med barnmorskan när jag själv var gravid och hon sa att det kunde ha med den starka lukten av amoniak att göra att det kan påverkade fostret, för det är ju en ganska stark lukt.

Någon???

• Svar på tråden Mocka i kattlådan????
  • babytjej

min pojkvän brukar få ta hand om det när det gäller o byta sand, ska jag däremot bara rensa lite som jag gör dagligen då gör jag det själv, annars ber jag han om helgerna...

• MissHellen

Har aldrig hört de :/

• glitterkorn

Jaha jag har gjort rent kattlådan flera gånger grudligt öven fast jag är gravid

• Trinity78
    Problemet med att rensa kattlådan när man är gravid är att man kan få en sjukdom som kallas Toxoplasmos.

Man får Toxoplasmos-parasiten via smittad mat som inte blivit tillräckligt tillagad, organtransplantation eller från kattbajs. För att bli smittad via kattbajs måste på något sätt få i sig det t.ex. röra vid munnen efter att man fått bajs på händerna. Det räcker alltså inte bara med att få det på huden. Värt att notera är att man kan få parasiten om man påtar i trädgården också eftersom det kan finnas smittat kattbajs i jorden.

Det är bara vid första smittotillfället som det är farligt vid en graviditet och symptomen är ungefär som vid en influensa. Det kan även vara farligt om man är smittad innan man blir gravid. Man kan testa detta på en vårdcentral om man är orolig. Är testet negativt har man redan blivit smittad någon gång i sitt liv och därmed är risken för bebisen mycket liten. Det är alltså bättre att ha katt INNAN man skaffar barn!

Man skyddar sig enklast genom att ha handskar när man grejar i trädgården, alltid tillaga allt kött ordentligt (inga blodiga biffar här inte!) och tvätta händerna noga och ofta!
    Kan man behålla katten vid en graviditet då? JA! Se till att din katt är frisk och håll den inomhus om du vet att andra katter i området har Toxoplasmos. Låt den inte äta fåglar eller möss eller andra vilda djur. Låt någon som är frisk och inte gravid rensa kattlådan. Om det inte är möjligt, går det bra om du har handskar på dig. Glöm inte att tvätta händerna efteråt. Rensa lådan VARJE dag eftersom det tar en till två dagar för kattbajset att bli en smittorisk.

Läs mer här: www.cdc.gov/ncidod/dpd/parasites/toxoplasmosi...#risk
    Reality is a bore
  • Luddvar

Men inte är det lukten??? Det är en bakterie som heter toxoplasmos och kan ge skador om mamman får i sig den. Men det räcker med att du  tvättar händerna efteråt så är det ingen fara. Men för säkerhets skull kan du ju överlåta mockandet till din karl.

• Polysperma

nä är katt bajset som har ngt va det nu heter men så länge man tvättar händerna så är det lungt.

*Jag och endast jag ansvarar för det jag skriver, mao mitt eget fel om jag får varningar*
  • Wind Up Toy

OJ usch vad hemskt!

det jag har hört pendlar mellan att man absolut inte ska hålla på med lådan medans andra säger att deras BM sagt att visst kan man det men att man ska vara noga med att tvätta händerna, men om man KAN undvika det så var det dumt att utsätta sig för.. men efter att ha hört det här blev jag lite orolig... är inte själv gravid men har katter och har alltid trott att det var så överdrivet med försiktigheten... men ibland får man allt tänka till...

• pergobruden

Nej, nej, nej, herregud jag blir mörkrädd när jag hör sådana skrönor!!!!!

För det första: Det "farliga" med kattlådan är att katten kan bära på en parasit som heter Toxoplasmos. Denna parasit kan smitta människa. En ickegravid person kan få influensaliknande symtom, men en gravid person kan få missfall! Därför bör man vara försiktig under graviditeten. Bajset i lådan blir mer "smittsamt" om det får ligga länge, därför bör lådan tömmas ofta. Något annat än god handhygien krävs inte för att skydda sig (men vem tömmer kattlådan med händerna???)

För det andra: Kattens urin luktar inte mer ammoniak än din egen! Om det luktar sååååå fruktansvärt starkt ur din kattlåda rengör du den för sällan! Men det är INTE farligt (om du inte ligger och sover med huvudet i lådan)

• Trinity78
    Wind Up Toy skrev 2007-04-11 19:03:43 följande:
    Trinity78:Tack så mycket bra information!
    Varsågod. Det är inte första gången denna fråga kommer upp.
    Reality is a bore
  • Wind Up Toy

Nä jag har alltid sagt att det e väl inte så farligt (har haft katt i 10 år å aldrig märkt nåt) men man blir rädd när man hör nåt sånt här!!

• pergobruden

Alla ni som är oroliga - be er barnmorska att ta ett blodprov på er för att se om ni redan är smittade. Det farliga är alltså om man blir smittad UNDER graviditeten. Är man smittad redan före så är det ingen fara (och det är ju det bästa alternativet för då kan man ju inte bli smittad igen!) Är man INTE smittad får man fortsätta att vara försiktig.

• Enkiteng

Trinity78 skrev: "Är testet negativt har man redan blivit smittad någon gång i sitt liv och därmed är risken för bebisen mycket liten."

Nja, det är om man är positiv för antikroppar man har träffat på det tidigare. Men annars var det rätt!

Tycker SVAs hemsida har rätt bra info också:

www.sva.se/dokument/stdmall.html&searchstring=toxoplasmos&visaarkiv=1

www.sva.se/dokument/stdmall.html&searchstring=toxoplasmos&visaarkiv=1

Fast alla kanske fått tillräckligt att läsa redan? Jaja, ville bara dela med mig!

• Trinity78
    Enkiteng skrev 2007-04-11 19:18:00 följande:
    Nja, det är om man är positiv för antikroppar man har träffat på det tidigare.
    Du har såklart rätt. Vi menar samma sak fast jag uttryckte det fel.
    Reality is a bore
  • Smaka Smaskens

pergobruden.
    Jag har ingen katt just nu och är inte gravid heller och när jag hade katt så var jag och grävde i den varje dag och såg jag att han varit där tog jag bort det på en gång. Det var bara en undran om det var flera som hört något om detta.

Det är ju så mycket prat om allt, men det hade liksom inte med bajset att göra utan att det var lukten från urinen som påverkade fostret sa de.
    Men jag vet inte, tänkte att det var värt att kolla här om det var någon mer som hört det.

• pergobruden

Jag hoppas att du inte längre tror att din bekants pojke är sjuk för att hon har andats in urindoft.....

• Smaka Smaskens

Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt, men man blir ju lite fundersam på allt som sägs......

• Rigmor Mortis

Bajset smittar för övrigt inte förrän det legat ett dygn.. så rensar man bara bort det varje dag är det ingen fara - även om man skulle glömma tvätta händerna efteråt

• Enkiteng

Smaka Smaskens:"Det är ju så mycket prat om allt, men det hade liksom inte med bajset att göra utan att det var lukten från urinen som påverkade fostret sa de."

Det är nog ett missförstånd. Ammoniak är iofs inte nyttigt det heller, men en normal kattlåda luktar inte mkt. I så fall borde det ju vara superfarligt att hålla till i stall och ladugårdar, där luktar det ammoniak ibland! Hästar och kor kissar MYCKET mer är katter!

Trinity - jo, jag gissade nästan att det var så!

• Smaka Smaskens

Ja jo det är sant det där med ladugården, de pissar ju en hel del mer än en vanlig katt.

Svar på tråden Mocka i kattlådan????