• Luddis

Hjälp att få igång mens/ägglossning efter graviditet?

Ja är det någon som fått det?
    Jag ammar fortfarande vår 13 mån flicka men vill få igång mens och ägglossning så att jag har någon chans att bli gravid.
    Åt Pergo för att få till nr 1, och har hoppats att graviditeten skulle skjutsa på kroppen så att den kommer igång av sig själv men det känns inte som det...

• Svar på tråden Hjälp att få igång mens/ägglossning efter graviditet?
  • Zimba

Det naturliga sättet att få igång mensen igen är väl at sluta amma? Ammningen hämmar ju ägglossningen. Jag slutade amma när min pojke var 9 månader, han ville inte ha mer. Sen kom ägglossning och mens igång 3 månader senare.

Jag åt också Pergotime förut, men efter att jag slutat amma har jag regelbunden mens, vilket känns bra.
    Fast tyvärr kan vi inte bli gravida på naturlig väg p.g.a dåliga spermier.

• C r e d o

Jag har använt Pergo vid alla tre graviditeter pga oregelbunden mens. Fick utskrivet Pergo 13 mnd efter första barnet då jag fortfarande inte fått min mens, fick även Gestapuran för att först sätta i gång mensen och sedan börja med Pergo. Enligt min gyn så vill man gärna ha en mens innan Pergo, det har nånting med slemhinnorna att göra tror jag.

Efter andra barnet fick jag min mens efter ett halv år och då var det verkligen tvärt om mot vad jag är van vid, mens till och från hela tiden 7-8 mnd innan jag blev gravid igen. Kunde gå ett par veckor mellan bara, är van vid mens 4-6 gånger per år... Lycka till.

• Luddis

Jag var in hos gyn idag och frågade vad hon tyckte jag skulle göra.Hon sa att de ger inga tabletter förrens man slutat amma helt. Hon trodde mensen skulle komma igång av sig själv när jag slutat amma även fast jag hade problem innan jag blev gravid förra gången.
    Om det inte kom igång 2 mån efetr avslutad ammning så skulle jag återkomma.
    Mingos- Fick du Pergo utskrivet medans du ammade??
    Zimba-du ger mig hopp om att kroppen faktiskt kan komma igång igen!
    Tack för att ni svarade.

• C r e d o

Nej, jag slutade amma efter sju månader. Hade fortfarande inte fått nån mens efter 13 månader och då fick jag sätta i gång den och sedan äta Pergo. Låter förnuftigt att vänta ett par månader efter avslutad amning eftersom det är allmänt känd att amningen kan förhindra mens och graviditet, även om många får klockren äl bara ett par månader efter förlossningen. Man fungerar ju så olika... Lycka till!

• Babe

Jag fick ta Provera, (skyddar ej för graviditet) för att få ordning på den oregelbundna mensen efter grav/amninng. Men först bör du ha slutat amma och väntat in mens, innan tabletter.
    Kolla med din gyn!
    Babe

Svar på tråden Hjälp att få igång mens/ägglossning efter graviditet?