• Katthi

Laktulos

Hejsan.
    Ger min son 3 veckor ersättning som han blivit förstoppad av så vi provar att ge laktulos. Det verkar som han inte alls mår väl av den, verkar ha ont, gaser i magen mm. Hur har era barn reagerat på laktulos, hur länge ska man ge det känns nästan som att välja melan pest eller kolera (förstoppning eller smärtor). Hur lång tid kan det ta innan magen ommer igång???? Vad har ni för erfarenheter? Mår inte väl när den lille inte mår bra.

• Svar på tråden Laktulos
  • Katthi

många skriver att man kan ge rapsolja i ersättningen, kan man ersätta laktulosen med det kanske för att slippa dessa biverkningar. Ingen som haft samma problem eller vet?

• Antivirus

Hej, jag har provat Laktulos själv och fick hutlösa gaser och ont i magen. På Apoteket kan du köpa Semper Bifidus, ersättning som är till för barn med trög mage.. I början kan du byta ut flera mål till Semper Bifidus.

• nutra

Laktulos är enligt min mening vidrig och orsakade bara magknip mm hos vår dotter,vi fick sedan movicol junior som vi använt  nu i 2 år. Den fungerar väldigt bra.

• mam62

Jag har hafft samma problem med min yngsta,han fick laktulos när han va ca4veckor,men fick även ge honom microlax i typ 5 dagar för att tömma tarmen.Han va så förstoppad så han hadde feber,men se till å ge barnett vatten oxå i mellan åt,de tar ett tag innan man ser resultat av lacktulosen tyvärr, å dom har lite ont i magen av de.Annars kan man blanda i messmör i vällingen oxå,men prata annars med läkaren på BVC,kram hoppas att de blir bättre för den lilla snart.

• Katthi

jag känner att jag inte kan ge det mycket mer tid började lite med laktulosen förra helgen då kom magsmärtorna vill höll på ett par dagar. Sedan gjorde vi ett uppehåll på ett par dagar då blev han lugn. Började i går igen och nu är han inte alls sig själv, bara ledsen vi kan inte lägga ifrån oss honom.

• Antivirus

Vem har ni fått rådet att ge Laktulos av ? När man är så liten som er bebis är förstahands alternativet att ge Semper Bifidus.Messmör kan man ge efter de är tre månader. Laktulos skulle jag ej ge om jag var ni.

• Katthi

Fick rådet av en läkare på barnakuten.

• Veronica81

Lactulos är det enda rekommendationen som vi fick av bvc när min son var hård i magen.. Man skulle inte köpa semper bifidus för den var mjölkfri.. Alla säger olika man blir ju förvirrad.. Lactulos hjälpte på min son iallafall.. Gav honom tidigt på morgonen så bajsade han senare på kvällen..

• idis78

Bifidus är bara ersättning med lactulos i. Bifidus är inte mjälkfri.

Vi gav olja i ersättningen pga hård mage. Man kan massera magen oxå så kommer bajset ut lättare. För att tömma tarmen på allt det hårda bajset kan man peta försiktigt med en temp. Sedan köra på med olja.

• Jesslan

Precis som idis78 säger så är bifidus samma ersättning som baby semp bara att det är tillsatt laktulos.Dom första dagarna är jobbiga tills magen har vant sig så är det för alla sen märker man inget alls tro mig jag har använt laktulos i 20 veckor.
    Men bifidus är dyrt därför kan du ta valig laktulos istället ner i vällingen. Messmör är väl däremot inget att rekomendera då barn under 1 år inte ska äta mjölkprodukter??NU kan jag ha fel med dom sa nåt sånt till mig. Vi körde bifidus till våran tjej och det fungerade kalasbra.Får se om vi kör bifidus eller baby semp + laktulos denna gången
    Lycka till

• idis78

mamma29: Vår barnläkare sade OK till messmör. Sålänge barnet inte är mjölkallergiskt då så klart. Det lilla saltet som är i messmöret var det ingen fara med.

• Jesslan

Okej det sätter väl lite smak på d oxå.Alla sätt är bra,
    Kan vara bra att veta

Svar på tråden Laktulos