• AnnPas

Ängslig 9-åring

Hur är era barn i 9-års åldern?Min dotter har blivit så ängslig för allt.Har separationsångest från mig och gråter ofta utan att kunna tala om varför hon är ledsen.Är det vanligt i den här åldern att tjejer är så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-11 21:18:16:
    Hon drömmer ofta mardrömmar om att hennes farmor som hon älskar mycket dör.Börjar de kanske bli medvetna ordentligt om döden i den åldern?

• Svar på tråden Ängslig 9-åring
  • Länk

Min tjej var oxå kännslig i den åldern..ca 8 år när de började å höll på till ca 9 år.
    En anledning kan ju vara förpuberteten.

• Ananaspaj

Inte bara tjejer vaa? Min son är 8½ och vääääldigt gråtmild och humörsvängig!

• Länk

Aa ja tror att de e nån "fas" heh...flickor kommer ju in i förpuberteten vid den åldern...Min son e bara 3 så ja kan inte så mycke om pojkar i den åldern *S*

Men de kan ju oxå ha med att göra att man kanske "släpper" sina barn mer å mer ju äldre dom blir å att dom känner av de på nått märkligt sätt .. blah blah    Åsså kanske dom då blir lite förvirrade å ängsliga?

Äsch ja vet inte ... bara spekulerar lite.

• Kaaj

Hej!

Jag läste tråden och kan kanske lugna dig med att just 9 års åldern generellt tycks vara en känslig ålder. Jag har läst ganska mycket pedagogik och där har "problemet" dykt upp många gånger. Man kan märka på barn (och kanske framför allt tjejer som generellt ligger lite före killar i mognadsprocessen) när de börjar komma upp i den åldern att de blir lite melankoliska, funderar kring extensiella frågor och en del föräldrar undrar nästan om barnen är deprimerade på något sätt. 
    Jag såg en bok på biblioteket här om dagen som handlade om just det här, tyvärr minns jag inte vad den hette men om du söker inom pedagogik eller psykologi  i bibliotekskatalogen så finns det säkert många som berör ämnet.  
    Hoppas ovanstående kan lugna dig lite, jag tror inte att du behöver vara speciellt orolig.
    Däremot kan man inte lita blint på att det enbart kan förklaras med att barnet genomgår en 9-års kris, det kan ju vara något annat som hänt så försäkra dig först om att så inte är fallet. 
    Hej hej!! //Kajsa
  • lax32
    CoolJag läste faktiskt så sent som i går att just 9-årsåldern är fruktansvärt jobbig....barnen har mycket tankar kring döden och vad som händer och är rädda för att folk runt de ska dö...kanske e det nått sånt hon grubblar över?
Svar på tråden Ängslig 9-åring