• Malin med Tim

Blåa läppar!

Idag när jag hämtade min son på dagis så påpekade de att han ofta var blå om läpparna när de var ute, en dag hade de gått in med honom för att de trodde att han var kall, men de påstår att han inte är det och han kan vara blå om läpparna i två timmar efter att de kommit in. Jag fattar ingenting, varför blir han blå om läpparna? Ska man vara orolig eller?

I övrigt är han är en stor och stark kille på 20 månader.

Är det någon som också har barn med blåa läppar eller vet något om detta?

• Svar på tråden Blåa läppar!
  • mumlan1

Säkert inget att vara orolig för men jag skulle ringa och prata med BVC:

• PussPrinsen

Jag hade kollat upp det direkt! Bättre än att gå omkring och vara orolig..!

• Malin med Tim

Jo jag ska nog ringa BVC, känner dock inget förtroende för hon som jobbar där, enligt henne är nämligen allt normalt!

• Tutilure

Det kan vara bra att en läkare gör en koll.
    Det behöver inte betyda något, men det kan vara symptom på syrebrist, vilket i sin tur kan orsakas av ett hjärtfel.

• Tutilure

Låter som mitt BVC TS.
    Kräv att en läkare tittar på honom. Bättre än att gå runt och oroa sig.

• Malin med Tim
    Tutilure skrev 2007-04-11 21:17:30 följande:
    Det kan vara bra att en läkare gör en koll.Det behöver inte betyda något, men det kan vara symptom på syrebrist, vilket i sin tur kan orsakas av ett hjärtfel.
    Ja det var ju det som jag var så dum och läste på Internet... blev ju orolig då... Men man tycker ju samtidigt att det borde visa sig på något annat sätt också...
  • Tutilure

Men om han är pigg och så i övrigt så är det ju inget allvarligt!
    Försök att komma ihåg det.

Hoppas att jag inte skrämmer dig nu som pratar om detta, men min son har ett hjärtfel men han är väldigt pigg och glad ändå.

Men kolla upp det du så du slipper vara orolig.

• Malin med Tim
    Tutilure skrev 2007-04-11 21:21:53 följande:
    Men om han är pigg och så i övrigt så är det ju inget allvarligt! Försök att komma ihåg det. Hoppas att jag inte skrämmer dig nu som pratar om detta, men min son har ett hjärtfel men han är väldigt pigg och glad ändå. Men kolla upp det du så du slipper vara orolig.
    Å nä inte skräms du, skrämd blir man när man har svart på vitt! Vad har din son för hjärtfel? Har han haft blåa läppar?
  • Tutilure

Han har ett hjärtfel som heter VSD, han har ett hål mellan kamrarna.
    Han har blivit blå om läpparna ibland, t.ex. när han har haft kaskadkräkningar (ett av hans symptom) men oftast så är han blå om fötterna.
    Han ska opereras nu under våren (väntar på Op-tid) men han mår bra ändå så länge.
    Det här är ett ganska lidrigt fel som han har och det vanligaste.

• Smulisan

Min tjej var blå om läpparna för ett tag sen i flera dagar, över en v tror jag de va.
    Oroade mig å läste om allt möjligt, folk sa att det var syrebrist.
    Men sanningen visade sig senare vara att hon hade näringsbrist. Hon var förstoppad ett tag innan och kunde absolut inte äta då. Då får man ju inte så mkt näring i sig så..
    Klart det är värt å kolla upp ist för att oroa sig, men jag vill skicka en liten lugnande tanke att det kanske eg inte e något alls.
    Det där med syrebristen kan man föresten kolla om barnet är blå om naglarna med, om jag förstog det rätt.

• Malin med Tim

Inser nu att både jag, min sambo och hans mamma reagerat på att han varit blå om läpparna, men liksom inte tänkt mer på det förrens de sa det på dagis idag att de sett det flera gånger.

Näringsbrist kan det nog inte vara, han äter hela dagarna Snarare syrebrist för att han skriker så mycket

Ska be dagis hålla koll på naglar och fötter när de ser att hans läppar är blå.

• Madeleine79

Vår dotter är ofta blå om händer och fötter och nu natten till lördagen blev hon blå om läpparna med. Fast hon va sjuk, vi ringde både rådgivning och barnklinik, fick komma in till barnkliniken, där sa läkaren att dom kan bli blå om läpparna om dom är sjuka. På bvc har läkaren sagt om hennes knallblå händer och fötter att dom ska bli så om dom har en infektion i kroppen.

• Malin med Tim

Jag ringde BVC nu på morgonen och fick en läkartid till nästa vecka. Skönt att hon ville kolla upp det ordentligt i varje fall.

• Gelis14

har läst tråden. hoppas att det går bra md din lille pojk.
    Däremot tycker jag att min tös är lite blåaktig precis ovanför munnen..o hon har vid näsbenet ett väldigt tydligt blodkärl som lyser blått. Jag tog upp det med bvc men hon tyckte inte det var anmärkningsvärt. Jag var iofs väldigt blek när jag var lite så hon har kanske o brås på...vad säger ni om detta....något som känns igen. Aldrig upplevt att hennes läppar varit blåa eller att hon har svårt att andas.

• MotherOfTwo

Vad bra att du fått en tid till läkaren.

Min dotter har vid ett tillfälle blivit lilablå om läppar och händer och fötter. Efter många om och men så åkte vi akut in till sjukhus och dom gjorde en massa undersökningar men hittade inget konstigt. Så det behöver inte betyda att något är fel för att barnet blir blått.
    Men ändå skall du kolla upp det.

Svar på tråden Blåa läppar!