• Ina 67

Gravida med högt hb?

Är det någon mer än jag som har ett högt hb?

När jag var på inskrivningen i går så låg hb på 150, är i v 11+0 idag.
    Jag tänkte bara höra om de sagt något särskilt till er ang erat höga hb i så fall och om ni har fått några särskilda rekomendationer.

En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Svar på tråden Gravida med högt hb?
  • Anonym

Röker du? Rökare kan nämligen ha högre Hb än oss andra.

• bambigirl

Jag har högt hb, både som gravid och icke-gravid. Tror att jag låg på typ 140 i början förra gången, sista mätningen låg jag på 121. Denna gång var det något lägre. De sa inget om det. Har inte ätit ngt järn. Som icke-gravid brukar jag ligga strax över 150. (röker inte och har aldrig gjort)

• Ina 67

Nej, jag röker inte och har aldrig gjort!
    Har alltid haft högt hb det ligger normalt mellan 148 -151 och gjort så sedan jag var liten.

• Tussen07

Jag har haft högt hb hela tiden (även innan graviditeten). På inskrivningen var det 160 om jag minns rätt, och nu ligger jag på stadiga 135-140. Det enda bm sagt till mig är att "det är ju jättebra värde" och att jag inte behöver bry mig om att peta i mig järn. Däremot hade jag en period när jag blev väldigt trött och hängig, just för att järnvärdet sjönk. I vanliga fall är det då bm rekommenderar att man börjar med järntabletter, men jag fick liksom bara acceptera tröttheten. Även om själva värdet fortfarande var bra, var det sänkningen som sådan som gjorde mig urtrött.

• Ina 67

Anledningen till min fråga är pga av detta:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde?
    Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.
    "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."
    Vad gör jag om jag har väldigt högt Hb?
    Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska och hänvisa till Karolinskas rapport om hon är omedveten om riskerna.
    Hämtat från:
    http://www.niomanader.se/content.asp?ID=49

• Ina 67

Någon mer?

• Mrs Marris

150 är högt, men inte sjukligt högt. Jag ligger där alltid och så även under graviditeterna. Efter grav blödde jag i 8 veckor och hade ett blodvärde på 148 efter det.

• skrotomanen

Hade 142 i hb vid inskrivningen. Ligger där och upp emot 152 som icke gravid. jag ahr aldrig rökt, utan har det bara naturligt.
    Sist jag kollade hade jag 132 i hb. Lillan i magen mår hur bra som helst. Är i vecka 23+5.

• Anonym (175)

om man har högt hb så kan ju det bero på olika saker! om man tex röker så får man högre hb för att det blir skräp i blodet kan man säga. Man kan även få förhöjda värden om man druckit för lite, uttorkningshb. Det finns många olika orsaker!
    Jag har högt hb och har alltid haft det, men har gjort en utredning då dom misstänkte att det kunde vara hemokromatos. Men så var det inte, jag har en normalvariant bara som innebär att jag har högt antal röda blodkroppar. Det enda jag ska tänka på är att jag inte får ge plasma, jag måste isåfall ge blod.
    Mitt hb ligger normalt på ca 170-180.

• Ina 67

Idag v 14+1 var hb på 130, så lite har det sjunkit i allafall.

• mimmipigg

Min BM säger att normalt sjunker hb runt v20 ungefär och återhämtar sig ofta spontant runt v30.
    Men rapporten som refereras ovan anger ju 146 g/L (=hb?) "i början av graviditeten" som nån slags gräns så det är väl ändå inskrivningsvärdet som "räknas" då eller?
    (Jag hade bra hb men inte sååå högt som ni har, var bara tvungen att lägga mig i )

• Ina 67

Ja, det är det "normala" värdet man har som icke gravid som räknas. Men det gör ju inget om man får det att sjunka.
    Min Bm säger bara att jag har ett bra hb, men jag ska ta upp saken med läkaren nästa gång jag ska dit.

Svar på tråden Gravida med högt hb?