• LillaEllan

Hosta som aldrig går över???

Min son ahr snart hostat i ett halvår, det är bara på kvällen när han ska sova och bara på kvällen typ mellan 19.00 - 00.00 sen sover han utan att hosta.
    han hostar aldrig när han sover i sin säng på dan bara på kvällne.
    vi har vart hos barn läkare som inte tycker att det är ngt fel, vi har vart på akuten när det va som värst och då fick vi en hostmedicin som inte hjälper.
    ingen tycker att det är ngt fel men jag tycker att det är ngt fel när han hostar i ett halvår

• Svar på tråden Hosta som aldrig går över???
  • kapet

Det är inte normalt att hosta i 6 månader.Gå  till en annan läkare.Släpp inte det.
    Allergi eller irritation av till exempel rök, lösningsmedel och starka parfymer kan också ligga bakom.

• Möjlig mamma

Hej!
    Jag känner igen symtomen. Min dotter har hostat och har i omgångar andningssvårigheter och detta har hon haft sedan oktober/november.
    Vi har varit i kontakt med jourcentralen och under dessa månader har hon haft inhalera 2 gånger och fått bricanyl. Bricanylen har inte hjälpt något, tycker vi.

Igår var vi på bvc på en läkartid som vi hade önskat att vi hade fått mycket tidigare. Läkare ringde till barnmedicin efter ungefär 3 minuter och fixade en tid till oss samma dag. Hon sa att det är inte normalt att barn har hosta så länge och detta måste vi göra något åt direkt.

På barnmedicin så fick vi en inhalator med oss hem. När hon har det som värst med hostan och andningssvårigheten så ska vi inhalera henne och det ska då ta ungefär 10 minuter innan det blir bättre.

Det känns som om vi äntligen har blivit hjälpta efter flera månader där de flesta har sagt att hostan kommer försvinna av sig själv om några dagar eller en vecka.

• Möjlig mamma

Jag tycker att ni ska ligga på sjukvården. Det kan ta lång tid innan man blir hjälpt.

Går det inte via bvc så kontakta barnmedicin eller någon annan instans.

• LillaEllan

Möjlig mamma:
    Vi har också brickanyl och milipect men ingen av dom hjälper tycker jag.
    mm jag tycker att ingen riktigt lyssnar på vad jag säger utan bara säger att det går över annars ring bvc och när jag ringer tycker dom att jag ska avvakta. Och när vi har vart hos barnläkare så tycker dom att hans lungor låter så fint, men han hostar ju av en anledning.

kapet: Nee jag tycker inte heller det så här kan man ju inte ha de.
    jag har försökt komma på saker han kan vara allergisk mot hans favvo gosedjur som jag har bytt ut till en ny - ingen skilland, bytt sängkläder hela tiden- ingen skillnad röker eller använder parfym gör ingen av oss , men nu när du säger parfym kan det vara tvättmedlet på sängkläderna?

• Möjlig mamma

Har ni flytande bricanyl och milipect? Enligt den senaste läkaren vi träffade tyckte hon att den flytande bricanylen på småbarn var värdelös. Hon tyckte att inhalering är mycket bättre och det är också vår erfarenhet.

Det är ofta vi också fått svaret att vi ska avvakta. Det är jättejobbigt för det hjälper ju inte oss.

Fråga dom om ni inte kan få någon hjälp nattetid eftersom det är då det är som värst.

Kan du inte be läkaren göra en allergi-kontroll?

• Hemera

De va lika med min son... Var in på akuten flera gånger utan att det var något fel. Fick till slut en tid på barnavdelningen och det visade sig att han hade astma. Då var han 2,5 år och det växte bort när han var omkring 10 år.

• LillaEllan

möjlig mamma:
    jepp flytande brickanyltotalt värdelös och molipekt den har hjälpt nån gång ibland.

jo men för vad skulle man testa då?

Hemera: jag har själv astma och det låter inte som asmatisk hosta men det kan ju vara olika.

• Möjlig mamma

Du skriver att det är som värst mellan 19-00. Har ni ingen jourmottagning som är öppen på kvällen som ni kan åka in till då när systomen är som värst?

När det gäller allergier så kan man testa mot det mesta genom ett blodprov. Det kan vara päls och mat man testar.

Hoppas att det ska bli bättre snart och att ni får någon hjälp!

• kapet

Du kan försöka o tvätta med parfymfri tvättmedel.Det är värt ett försök.
    Ge inte upp utan ta kontakt med barnkliniken själv utan att gå genom vc eller bvc.

• LillaEllan

Möjlig mamma: jo vi va och testa i torsdags mot massa olka födoämmnen, det skulle vara då kanske damm och kvalster?
    jo vi har barnakuten men där är det risk att vi får sitta tills hostan är över, nää men det brukar vara några timmars väntetid.

jaa ringde bvs igår och jag lät nog rätt irriterad men jag fick som jag ville iaf så hon bokade en tid med en läkare för "djupare" undersökning av hostan. så ska väl låta lite mer irriterad på henne sen när hon säger att allt är bara fint med hostan

Svar på tråden Hosta som aldrig går över???