• lollan82

hur gör man en god köttfärssås till 9 mån?

ja hur?

• Svar på tråden hur gör man en god köttfärssås till 9 mån?
  • Birgitta2

Ta bort löken, eller ha bara lite lök, och använd inte salt, så gör ni bara som en vanlig köttfärssås. Åtminstone gjorde jag så, och det fungerade bra. Peppar använde jag dock.

• Mli79

Jag brukar göra den på finkrossade tomater, grädde, kokt nötfärs och ganska mkt färsk basilika och lite svartpeppar.

God vet jag inte om jag tycker att den är, men jag är ju saltberoende själv..

Emma ska få en lillebror i maj!
  • Miss Q

Gör samma som till er! Fast va lite sparsam med saltet.

Det där med att ta bort lök är bara onödigt. Både semper och Neastle har massa lök i sina burkar, speciellt i 8 mån köttfärssåsen är det STORA bitar

♥Nea04♥Max06♥
  • bambigirl

Jag lagar samma mat till min 9 månaders som till oss. Fast inget salt... Sedan mixar jag det till honom.

• Miss Q

Min 7.5 månader äter vår köttfärssås precis som den är. Bara skuren smått.

♥Nea04♥Max06♥
  • lollan82

kanon waow vilka bra tips!
    så okej, bara vara sparsam med saltet..
    kanon..

• Miss Q

lollan:

Ja, fast, jag gör en hel gryta, bli väl 1.5 lite färdig köttfärsås eller så. Och jag har kanske 1 tsk salt i det (även om det bara är till oss) och det tror jag inte är skadligt alls för en bebis.

♥Nea04♥Max06♥
  • Birgitta2

Så det är fler här som har lök till ungarna? Det kunde inte jag ha eftersom det gav mycket gaser i magen till min lille. Men det är nog individuellt.

• Miss Q

Birgitta:

Absolut! Det märker man ju... Alla är ju olika, min kille kan inte äta banan tex. Aldrig hört om bebisar innan som inte kan det.

♥Nea04♥Max06♥
  • Mina

Jag har både lök och vitlök till min 7 mån. Hans mage tycks inte ha några som helst problem med det. Och just vitlök har jag i eftersom han är omåttligt förtjust i det. Det märktes redan från början då han åt mer bröstmjölk om jag hade ätit vitlök än annars.. Fast det där med vitlök är ju en smaksak och givetvis får man ju se vad just ens egne lilla gottegris föredrar...

• Ceinwyn

Min son har ätit samma mat som oss sen har var 8 månader ungefär. Jag har förstås minskat på saltet, men andra kryddor använder jag. Även lök och vitlök. Det går jättebra, och jag är glad att han har lärt sig tycka om min mat, jag hoppas det blir mindre problem senare med matvägran.

• MARIA99

Vi har lök till 9 mån tjejen. Hon får inga problem av det. Går efter recepten jag fått av bvci ett häfte & där är det då med i många rätter.Så det är nog individuellt ja. Min mellantjej var galen i curry & vitök innan 1 år och åt extra mkt då.
    Tror de är en myt att små barn inte gillar kryddor. Är nog olika från barn till barn. Äldsta är inte förtjust i det alls fortfarande vid 5 1/2 år.
    I köttfärsåsen har vi älgfärs, lök, morot, lite kryddor, passerade tomater.

• Mina

Jo och angående kryddor... Jag tror inte det är några som helst problem med att krydda maten till små barn. Man kanske kan undvika de allra starkaste rätterna, men vanlig kryddning brukar inte vara några bekymmer. Dock har jag märkt att mina ungar inte alls är förtjusta i sura och beska smaker, exmepelvis väldigt aggresiva tomatsåser eller grön paprika. Vår dotter (som är 3 år) är även den enda unge jag känner som inte alls tycker om hallon eftersom hon tycker de är för sura...

Svar på tråden hur gör man en god köttfärssås till 9 mån?