• Jaylin

Hur uppfostrar man en kattunge?

Vi har precis fått hem en liten kattunge som är supersöt! Men hur uppfostrar man katten?
    På natten går den runt och jamar och somnar bara om den får ligga i sängen bredvid mitt huvud.
    Jag vill INTE ha katten i sängen och kan inte heller sova bra eftersom jag är rädd att göra illa katten i sömen om jag rör på mig.

Har någon tips på vad man kan göra? Stänga den ute och låta den jama? Känns lite grymt när den är så liiiiten men å andra sidan vill jag inte vänja den vid att få sova i sängen.

• Svar på tråden Hur uppfostrar man en kattunge?
  • getingmidja

Tror inte man kan uppfostra katter...i så fall ska man nog skaffa hund i stället.
    Kattungen känner väl sig helt enkelt ensam och skraj, och vill ha lite närhet.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Birgitta2

Det är svårt att fostra katter. Jättesvårt. Och en kattunge behöver verkligen din närhet. Du kan vara rejält envis och lyfta ner katten från sängen. Men det kräver ganska många sömnlösa nätter. Själv har jag sovplats till min katt. En tjock hopvikt filt en meter från min säng. Men det hindrar den inte från att kliva upp i min säng, och då åker den ner. Normalt tröttnar den så småningom. Men upp i sängen ibland kommer den ofta ofta. Katter vill ha gosigt, mjukt och ombonat. Du kan köpa en liten korg med tak och bädda med filt och ha nedanför din säng. Ha handen därnere hos kattungen när ni skall sova, precis som man gör med en hund. Sen är det kanske bara att hoppas på det bästa.

Att stänga ute katten går också. Men risken finns med sönderriven dörr. Den vänjer sig. Men själv skulle jag inte kunna göra det.

Katter är oerhört egensinniga, har stark vilja, och gör inte som vi människor vill. Till skillnad från hundar.

Kattungar sover gärna vid huvudet, men det är inte alltid de fortsätter med det. Det försvann åtminstone för min katt efter några veckor när den började känna sig hemma.

• Jaylin

Jodå, vi har fixat mysplatser åt katten. vi har en transportbur med gosig fäll i, en ihålig "råtta" som den har ett bo i och sen har katten själv gjort handdukshyllan i badrummet till sin favvoplats - dock inte på natten...
    Ja, vi får väl försöka göra någon mysig plats på golvet bredvid sängen...

Förut när vi bodde på landet funderade vi på hund, men nu bor vi i stan och då känns det inte så bra. Katt är bättre då.
    Tack för tipsen!

• becky J

Våra två katter sover i sängen med oss. Jag tycker det är mysigt! Och de är också otroligt envisa, och gör precis som de vill. Den enda regeln vi har är att de inte får hoppa upp på köksbänken. De vet om att de inte får vara där, och hoppar kvickt ned när man säger till dem, men likafullt hoppar de naturligtvis upp där när vi inte ser.

Katter bossar själva över hushållet, jag har då inte lyckats uppfostra någon katt.

Jag skulle gissa att du kan lära din katt att du inte vill att den ska vara i din säng, men jag slår vad om att den hoppar upp och gosar ned sig bredvid dig så fort du somnat!

• Honey1982
    Jaylin skrev 2007-04-12 11:04:48 följande:
    Vi har precis fått hem en liten kattunge som är supersöt! Men hur uppfostrar man katten?På natten går den runt och jamar och somnar bara om den får ligga i sängen bredvid mitt huvud.Jag vill INTE ha katten i sängen och kan inte heller sova bra eftersom jag är rädd att göra illa katten i sömen om jag rör på mig. Har någon tips på vad man kan göra? Stänga den ute och låta den jama? Känns lite grymt när den är så liiiiten men å andra sidan vill jag inte vänja den vid att få sova i sängen.
    hur gammal är den?
  • Jaylin

Honey,
    den är jätteliten, precis 12 veckor.... Så jag förstår att den vill mysa! Men det är lite läskigt eftersom vi har 3 barn som kommer inhoppande i sängen på natten och vi rumlar runt så jag är rädd att katten hamnar emellan.

• Birgitta2

Kan också tipsa en liten sak. Kattungar har omåttligt roligt med jorden i blomkrukor, till oss blomälskares förtvivlan. Jag lade folie nere vid jorden där stammen börjar. Helt enkelt klädde dem med folie. Katterna blev helt klart förvånade när de inte kunde krafsa sönder mina växter längre, men det slutade med att många av mina växter faktiskt överlevde och katterna gillade definitivt inte folie på tassar och klor.

• Honey1982
    Jaylin skrev 2007-04-12 11:17:03 följande:
    Honey,den är jätteliten, precis 12 veckor.... Så jag förstår att den vill mysa! Men det är lite läskigt eftersom vi har 3 barn som kommer inhoppande i sängen på natten och vi rumlar runt så jag är rädd att katten hamnar emellan.
    när vi skaffade vår hankatt theo för 5 månader sen så sov vår då 9 månaders son i sängen också. kattungar lär sig att akta sig, fast det beror sig kanske på åldern på barnen också?
    jag tycker nog att ni antingen ska tillåta den att vara i sovrummet och då också i sängen eller inte alls i sovrummet.
  • Jaylin

Hmmm... det lutar nog åt att katten får stanna utanför... å andra sidan så flyger ju dörren upp när de små (eller så små är de inte... 5, 6 och 8) trippar in under natten.

Suck... Kanske får göra en myshörna åt katten i ett rum med stängd dörr...
    Hmm... måste fundera på detta...

• Jaylin

Hmmm... det lutar nog åt att katten får stanna utanför... å andra sidan så flyger ju dörren upp när de små (eller så små är de inte... 5, 6 och 8) trippar in under natten.

Suck... Kanske får göra en myshörna åt katten i ett rum med stängd dörr...
    Hmm... måste fundera på detta...

Svar på tråden Hur uppfostrar man en kattunge?