• Jannamia

Gräva trädgårdsland?

Vi flyttar snart till hus och jag har planer på att gräva mig ett litet trädgårdsland där jag tänkte odla jordgubbar, morötter, sallad och dill.  Men jag vet verkligen inte hur man gör.   Hur djupt bör man gräva?
    Vilken gödsel är bra?
    Är det försent att göra ett trädgårdsland i juni, eller bör man vänta till nästa vår?  Alla goda råd mottages!  

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Svar på tråden Gräva trädgårdsland?
  • Kattstugan

Gräv minst ett spadtag djupt så du får bort alla rötter och jorden blir lucker. Jag brukar gödsla med Algomin som är ett ekologiskt gödningsmedel. Stallgödsel och hönsgödsel gör att det växer så det knakar! Det är inte för sent att göra trädgårdsland i juni, men sätt sånt som blir skördeklart fort, t ex sallad, spenat, rädisor. Bara att läsa på fröpåsarna. Lycka till!

• Namaste72

Hej! Det är bara att börja gräva. Helst ska du få bort allt rotogräs vilket kan vara lite jobbigt. Ta bort översta lagret gräsmatta, sen blandar du ny jord, torv, kompost om du har, gödsel etc så jorden blir lucker och lättarbetad. Vattnet ska rinna igenom jorden ganska lätt. Om du inte vill gräva så är ett tips att skaffa pallkragar, som du fyller med ny jord (lägg markväv i botten) Ger snabb skörd, håller värmen bra, skyddar mot sniglar och du kan täcka med plast. Lycka till!

• Jannamia
    Kattstugan skrev 2007-04-12 11:26:27 följande:
    Gräv minst ett spadtag djupt så du får bort alla rötter och jorden blir lucker. Jag brukar gödsla med Algomin som är ett ekologiskt gödningsmedel. Stallgödsel och hönsgödsel gör att det växer så det knakar! Det är inte för sent att göra trädgårdsland i juni, men sätt sånt som blir skördeklart fort, t ex sallad, spenat, rädisor. Bara att läsa på fröpåsarna. Lycka till!
    Tack! Vilka bra tips!
    Namaste72 skrev 2007-04-12 11:30:07 följande:
    Hej! Det är bara att börja gräva. Helst ska du få bort allt rotogräs vilket kan vara lite jobbigt. Ta bort översta lagret gräsmatta, sen blandar du ny jord, torv, kompost om du har, gödsel etc så jorden blir lucker och lättarbetad. Vattnet ska rinna igenom jorden ganska lätt. Om du inte vill gräva så är ett tips att skaffa pallkragar, som du fyller med ny jord (lägg markväv i botten) Ger snabb skörd, håller värmen bra, skyddar mot sniglar och du kan täcka med plast. Lycka till!
    Tack! Hur stora är "pallkragar"
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Namaste72

Typ 1m x 1,40 m kanske? Jag hade flera stycken, men nu snickrar jag mina själv.

• Egensinnig

Kolla om ngn granne har en jordfräs så kan de fräsa upp en lagom plätt ganska snabbt. Så kan du bara rensa o gödsla som ovan sedan.
    Juni är absolut inte för sent. Ev kan du förkultivera inomhus nu innan och sätta ut plantor. Sen finns massor av grösnaksplantor att köpa hos handelsträdgårdarna med - sallad, tomat, kryddor, gurka osv, osv.

• Zenobia

Ett tips om du inte hinner hela landet i år. gräva halva, det gjorde vi. Annars tar man sig vatten över huvudet, om man som vi råkade ha en gräsmatta utan dess like med rötter och annat.

Sen för odla inomhus så går det fortare att det växer sen.

Vi krattade upp jorden som var, sen tillförde vi mer jord från affären. Sen lite näring och det med. Så det grodde bra där. Planterade potatisen lite sent i juni men vi fick ett par styckna ändå =)

Svar på tråden Gräva trädgårdsland?