• Utstrålning

blanda ersättning i förväg

På BB blandande de ersättningen och förvarade i kyl i 12 timmar, de sa att det var okej med både babysemp och nan.

Blandar ni i förväg?

• Svar på tråden blanda ersättning i förväg
  • Therese6699

Mmmmmm så sa dom inte till oss. Då sa dom att man kan koka upp vatten och ha i kylskåpet i tolv timmar, men att man inte skulle blanda till ersättningen förrän man behövde den. Men ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte det spelar sån stor roll. Men jag tror det står på både babysempen och på nan att man inte ska blanda till den förrän precis innan barnet ska äta.

Tess

• Utstrålning

på babysemp står det att den kan blandas och förvaras i 6-8 tim, nan rek inte det. Skumt isf att de gör det på BB....

• Alexia06

Bra tips det där med att koka vatten och ställa i kylen (ibland blir det ju akut!). Jag brukar inte blanda i förväg men om sonen däremot inte dricker ur hela flaskan brukar jag ställa in den i kylen och värma på i micron nästa gång han ska äta. Han har inte blivit dålig hittills!

• Utstrålning

man ska ju inte värma på ersättningen efter att barnet ätit av det, men återigen, på BB sa de att det går bra att värma under vattenkranen om bebisen ska pausa och sen äta igen

• Smilla 78

Jag har alltid  färdigblandat i kylen och det fungerar hur bra som helst

Lycklig mamma till Neo!
  • Smilla 78

Vi har NAN ska jag kanske tillägga Glad

Lycklig mamma till Neo!
  • Jesster

Jag har kokt, kallt vatten stående i kylen och när mitt barn har ätit färdigt en måltid så blandar jag nästa måltid och har i kylen. Bara att värma i micron när han blir hungrig. Funkar jättebra

• TG6500

Kokar vatten och har i en flaska för framtida bruk. Häller sedan upp lämplig mängd i flaska och mickrar och blandar sedan i pulvret. Tar mindre än en minut att göra ersättning. Läste någonstans i samband med att jag började flaskmata att man tidigare tyckt det var ok att förvara blandad ersättning i kylen men att man efter några sjukdomstillbud ändrat råden. Sedan läste jag också att man inte skall micra blandad ersättning då temperaturen blir ojämn och näring i ersättningen kan bli förstörd på de ställen den blir för varm.

• Herr Anders

Det går alldeles utmärkt att blanda mjölk och sätta i kylen. Då har man dessutom fördelen att man kan fiska fram en flaska och stoppa i munnen så fort hunger uppstår (förutsatt att man ger kylskåpskall mjölk förstås).

Svar på tråden blanda ersättning i förväg