• GummiGutta

Recept på riktigt grovt bröd med mycket frön?

Är det någon som har något riktigt smarrigt recept på grovt bröd med mycket frön och kärnor i? Typ solrosfrön, linfrö, hela korn, hirs osv. Gärna något saftigt som inte smular...

Tack på förhand!
    GG

• Svar på tråden Recept på riktigt grovt bröd med mycket frön?
  • SysterHedvig

de riktigt mörka bröden är ju ofta surdegar eller sirapslimpor jag brukar göra lite grövre bröd genom att blanda vad jag har hemma.

Om det ska vara ungf 1½ liter torrvaror kanske jag har 6dl vetemjölk special, 4 dl grahamsmjöl och resten linfrö, solrosfrö, hackad sötmandel och havregroddar. Ös på med vad du har.

Som fett har jag i olivolja och så en nypa salt för smakens skull

• Linda1978

Jag tar oxå vad som finns hemma i skåpen. Bakar man bröden i avlånga formar kan man låta degen vara lite klibbig.

Till ett bröd är det lagom med:
    25g jäst
    2- 2½dl vatten
    ½ tsk salt
    en gnutta brödsirap för jäsningens skull (kan uteslutas)
    lite olja
    en skvätt naturell yoghurt eller fil

Sen är det bara att ösa på med grovt dinkelmjöl (eller annat valfritt mjöl), solroskärnor, linfrön, 4-kornskross, vetegroddar, fiberhavregryn, valnötter

Ja....allt efter eget val tills man får en bra konsistens på degen...

• Mircala

Gå in på tv 3 hemsida "du är vad du äter" där finns det ett jättegott och nyttigt bröd "annas nyttiga bröd" tror jag det heter tar en kvart från tanke tills bröden är i ugnen sen är det bara att vänta

• Knyttet75

Vill man göra det riktigt enkelt för sig så kan man köpa Finax Trekornsmix. Massor av grovt och frön i och jättegott!

Svar på tråden Recept på riktigt grovt bröd med mycket frön?