• Liten i magen

Vad menas med kreditfaktura?

Har fått hem ett papper med överskrift "KREDITFAKTURA" och sedan står det att detta är en kreditering av en kallelse och längst ner står det tillgodo 550kr.

Är från en kurs jag avbokade och aldrig började på. Faktura skickades ändå ut, jag pratade med ledaren och hon sa att jag skulle strunta i fakturan vilket jag gjorde, och så kom detta papper nu då. Förstår inte vad som menas, har jag fått krav på kursen ändå eller är det kreditering av kallelse=strykning av kallelse? Är ju inte med något att jag ska betala till ett visst konto eller så på det nya pappret.

Någon som fattar vad jag menar och som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vad menas med kreditfaktura?
  • Julias mamma

Att du får tillbaka pengar!

• Julias mamma

Man krediterar en betald faktura! Dvs återbetalar det du redan betalat

• CosmicCat

Om du har betalat den tidigare fakturan skall du få tillbaka pengarna enligt kreditnotan, annars kan du "kvitta" dem mot varandra.

• Liten i magen

Har inte betalat något på den andra fakturan eftersom jag skulle strunta i den. Detta betyder alltså att jag kan ha denna "faktura" som bevis på att jag inte behöver betala den första som kom?

• Fruochmamma

Debitfaktura = den första fakturan där de "vill ha pengar från dig"
    Kreditfaktura = denna fakturan NOLLAR debitfakturan

Det kan vara så att de var tvugna att kreditera den första (debit)fakturan för sitt eget ekonomi-system .... även ifall du inte fått den.

• Liten i magen

Så skönt då. Nu kan jag släppa den där betalningen på riktigt. Tack för alla snabba svar!

• Alle

Om jag vore du så skulle jag ringa till deras ekonomi/faktura-avdelning och be att de kvittar fakturan hos sig.
    Det finns nämligen en liten risk att du får en betalningspåminnelse, om inte fakturorna regleras. Detta på grund av att både den ursprungliga debeten samt krediten ligger "öppna" i ekonomisystemet.

Anledningen till att jag tror detta är att du har fått en fysisk kreditfaktura i handen när du har blivit ombedd att strunta i debetfakturan. Hade ekonomiavdelningen koll så borde de inte ha skickat kreditfakturan till dig utan kvittat den direkt internt.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • valkyrian

Tror dom gjort så för sin egen bokförings skull, annars ser det ut som dom har fått in mer pengar än vad dom har

• valkyrian

En kredtifaktura är alltså en faktura som visar hur mkt du får dra av på din skuld till dom eller vad man skall säga.

• Alle

En kreditfaktura skapas för att justera en sedan tidigare bokförd intäkt.
    Detta görs när den ursprungliga fakturan och därmed det bokförda beloppet av någon anledning inte stämmer- debetfakturan är helt eller delvis felaktig och krediteras därför helt eller delvis.

Vissa företag korrigerar alltid internt och skickar inga kreditfakturor, andra gör som så att de alltid skickar kreditfakturan.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Vad menas med kreditfaktura?