• Melancholic

röd fläck i ögat??

igår vid middagen upptäckte vi att sonen hade en röd fläck i ögat. kanske 2mm stor. hur sjutton får man en sån? det enda jag vet är att om man i övrigt är väldigt rödsprängd i ögonen(kanske suttit väldigt mycket framför datorn eller hostat mycket)så kan man få så men han är inte sjuk och kan inte komma på nåt annat heller. sambon tror han fått en smäll på dagis. nån som vet?

• Svar på tråden röd fläck i ögat??
  • Cullinan

Helt ofarligt. Det är bara ett litet brustet blodkärl, försvinner efter några dagar. Sluta oroa dig.

• Melancholic

tack för svaret. är faktist inte så orolig. var mest nyfiken på om det faktist var så som min karl trodde att man måste ha fått en smäll på ögat för att få så. men det kan bara komma apropå ingenting eller?

• Cullinan

Min sambo brukar få såna när han spelat för mycket WoW...

Så det kommer sig väl av att ögat på på nåt sätt överansträngts eller om man fått något skräp i ögat. En smäll kan säkert också göra att ett litet blodkärl brister, men hur ofta får man en smäll på ögat?

• Melancholic

cullinan: jo har nog allt sett min karls ögon efter ett antal timmars dataspelande :P

anledningen till att sambon nog funderade på smällen har väl att göra med att han är orolig för vad som händer på dagis efter en olycka för ett år sedan då dom inte visste vad som hänt. detta är ju dock inte så allvarligt men det känns ju alltid skönt som föräldrer att veta någorlunda vad som händer med ens barn. fast som sagt, kan ju lika vara skäp han fått i ögat. ser bara så konstigt ut i hans lilla öga. men den har börjat blekna nu.

• Snirkel

Jag har ett ärr på ögonvitan efter att ha fått en pinne i ögat som liten så nog får man smällar i ögonen ibland. Brustna blodkärl kan man få av att gnugga sig i ögat, hosta eller nysa kraftigt, av att kräkas och av att ta i utav bara h**vete. Vissa kvinnor får det under förlossningen. Ibland brister ett litet kärl helt spontant bara. Men det är alltså ingen fara.

• Melancholic

snirkel: tack för svaret! :)

• Lotto

Upptäcke också en liten röd fläck i min sons öga idag, men då verkar det ju inte vara någon fara, vad skönt. Han är 5 mån och gnuggar sig mycket i ögonen utan att ha riktig koll på fingrar och naglar. Eller så har han kanske tagit i för mycket när han ska bajsa (har varit hård i magen på sistone)...

Svar på tråden röd fläck i ögat??