Hur para sin tik?
Hur många ggr kan man para sin tik för säkrast lyckas om man inte vet första löpdag?
Hur många ggr kan man para sin tik för säkrast lyckas om man inte vet första löpdag?
När jag använde min hanhund som avelshanne så parade vi varnanndag ca 1 vecka. dvs 3-4 ggr..
under vilka dagar då i löäpperioden?
Men ni kanske viste vilken dag hon började?
å de minns jag faktiskt inte..
de var alltid uppfödaren (som hade tiken) som bara ringde mig och sa att nu..
Okej då förstår jag då va det inte lätt för dig att veta
Någon mera?
Du ser ju på tiken när hon höglöper.
Tiken brukar oftast komma in i höglöp, dvs bli parningsvillig, mellan 9:e och 12:e dygnet, men det finns exempel på tikar som blivit parade så tidigt som på 5:e dygnet och så sent som på 20:e. Kalkylera därför redan i förväg med att det kan bli många turer fram och tillbaka till hanhunden. Har man väldigt långt att åka till hanhunden kan man gå till veterinären och ta ett prov för att se om tiken är i höglöp.
Från SKK..
Gå in där oss läs mera..
jag vet inte riktigt.. har inte läst hela tråden men.. min tik har precis fått sin 3:e kull ... 1:a gången parade hon sig X antal gånger... tappa räkningen.. 2:a gången 2 gånger å så nu den 3:e 1 gång.. vi har väll helt enkelt träffat rätt för totalt hatr hon fått 30 valpar... å ja har aldrig vetat när man ska para dom utan de har bara blivit träff..