Måste man verkligen ha så" lång" utbildning för att bli servitör?
afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHandler.asp ((Hoppas länken funkade..))
2-3 år??
afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHandler.asp ((Hoppas länken funkade..))
2-3 år??
Ingen? hehe
Vad då hehe? Det står ju ingenstans i den där länken att man behöver 2-3 års utbildning.
CAT of Sweden som utbildar sommarvik cabincrew åt malmö aviation ger bara en kurs på några veckor. Vill man däremot läsa en kurs i service och turism så är det ju en bra merit men inget krav. För övrigt är servitör inte detsamma som flygvärdinna, vilket en femåring skulle klara av att berätta för dig.
Jag antar att hela den här tråden är ett försök att provocera, men för helvete, om du ska provocera så använd lite finess. Den här anmäler jag, inte lika mycket för provokation utan mest för total brist på kreativitet.
:-P
jag länkade till servitör men det kom ju flygvärdinna myskot!!!
mem: Nej jag undrar. har funderat på att bli det???
OMG!!!
mem: Förlåt mig, men vad i helvete pratar du om!?????
Det där "Jag antar att hela den här tråden är ett försök att provocera, men för helvete, om du ska provocera så använd lite finess. Den här anmäler jag, inte lika mycket för provokation utan mest för total brist på kreativitet."
Asså..
Tja, om det bara var en fellänkning så ber jag om ursäkt.
Om det var servitör du menade så skulle jag tro att du inte nödvändigtvis behöver så lång utbildning. Det beror antagligen till störst del på var man vill arbeta. Finare restauranger vill nog gärna ha både utbildning och erfarenhet, men det finns ju många ställen där man kan arbeta som servitör utan att ha utbildning.
snyggare än dej iallafall: Jag snackar om att länken gick till en sida om flygvärdinneyrket, och att det i trådstarten lät som om hela ämnet rörde varför man behöver utbilda sig om man "bara ska vara flygvärdinna och servera."
Asså?
det tar längre tid än två-tre år att bli en duktig servitör/servitris.
Vem som helst kan bli en sk "kamel". Dvs en person som bär tallrikar från kök till bord-.Har man däremot lite yrkesstolthet och vill jobba på bra ställen krävs massvis med kunskap kring mat och dryck och service. Vill du jobba på ett bra ställe räcker det inte med ett sött leende och en tallrik i varje hand för att kallas servitör.
mvh
Mia
restchef
"kamel" Okej.. Asså okej.
Tack för svaren!