• Anonym

Nytt CSN med ofullständiga betyg?

Jag ska börja skolan igen och har sedan tidigare ofullständiga betyg från tidigare kurser. Jag läste 40 poäng och har bara betyg i 30 poäng (15+15). Blir det ett problem om jag ska ta ett nytt lån?

Jag vet att man bara måste vara godkänd i 15 av 20. Men måste man ha ett underkänt, alltså ett betyg för att det ska vara okej? För som det är nu har jag varken IG, G eller nåt alls, utan bara ett streck (gjorde inte tentorna i de kurserna)

Är jätteorolig Måste ju få bidrag och lån annars har jag inte råd att studera igen.

Nån som vet?

• Svar på tråden Nytt CSN med ofullständiga betyg?
  • Maddis80

Jag tycker du ska ringa upp csn och fråga. Var det högskolan du läste på innan? Är det högskolan du ska läsa på nu?

• Anonym

Högskolan innan. Högskolan nu. Ja. Dock ej samma program nu som innan.

• Maddis80

Jag vet att om man har läst på komvux/gymnasiet innan och börjar läsa på högskolan kan dom ge dispens. Du kan även få dispens om det är din första termin på högskolan eller om du har bra skäl till varför det inte fungerade. Du har inte möjlighet att göra tentorna i någon av kurserna i början på augusti? Då har du ju klarat dig och behöver inte oroa dig.

• Puman78

Vet inte hur många poäng det är man måste ha godkänt för att få ett nytt lån, men ligger du bara 10 poäng ifrån att ha alla godkända så lär det inte vara några problem.

Jag hade ganska många poäng som jag inte hade + 50p komvux matte och jag vara några poäng ifrån att få stöd.

men skicka en mejl eller något och fråga, men det borde absolut inte vara ngr problem

• Maddis80

Jag hade problem i början av denna terminen beroende på att jag skrev min kandidatuppsats och den betygssattes inte förrän några veckor in på den nya terminen. De var väldigt hårda då. Jag skickade till och med in ett intyg från min handledare men då fattades det någon uppgift och då godkände dom inte det. Jag fick dock VG i kursen och de hann sätta betyget innan 4 veckor hade gått in på den nya terminen. Så jag fick pengarna retroaktivt.

• Maddis80

Jag läste på 75% i höstas och var då tvungen att ta 12,5 poäng. Hur ser dina tidigare studieresultat ut? Om du har klarat dig väldigt bra tidigare terminer kan de även väga in det.

• Anonym

Jag läste en termin på Komvux innan Högskolan. Läste några poäng mer än heltid men fick bra betyg i alla kurserna.

Sen läste jag direkt efter det på höstterminen på Högskolan. Fick betyg i 3 av 4 kurser (15p) och under vårterminen fick jag sen igen betyg i 3 av 4 kurser (15p). Vet inte om jag hinner göra tentorna. Det är hemtentor. Kanske kan jag ringa till lärarna och fråga. Men det var snart 2 år sen jag slutade för att bli flräldraledig. Så det var inte igår jag studerade där.

• Anonym

Tack Maddis80, ska läsa där!

• Maddis80

Förlåt läste inte riktigt vad du frågade. Jag är 99% säker på att det inte spelar någon roll att du inte har något betyg i kursen. Ett IG likställs med inget betyg i alla fall på min skola. Och du har ju 15 poäng klarade per termin så det ska ju inte vara några som helst problem.

• Anonym

Okej, så då kvittar det alltså att jag ej har ett betyg om det ändå inte skulle varit ett betyg

Då borde alltså 10 poäng av 40 vara helt okej enligt sidan du visade mig. Skönt! Ska dock kolla om jag kan avsluta kurserna iallafall. Kan vara trevligt med G i allt

Längtar till nästa utbildning. Kände mig inte motiverad nog när jag läste sist. Därför det blev som det blev. Tyvärr.

Tack för all hjälp! Ska ringa CSN för säkerhets skull. Det skadar inte.

• Perry the Platypus

CSN kollar hur många veckor du läst totalt och vill sen att du ska ha godkänt i minst 75% av det antalet motsvarande poäng. Har du läst i totalt 60 veckor ska du ha minst 45 godkända poäng.

Which is it, is man one of God's blunders or is God one of man's? - Friedrich Nietzsche
  • Maddis80

Jag har vid några tillfällen bara avslutat 15 poäng per termin om jag känt att jag har velat ha VG i kursen men inte hunnit med. Det har inte varit några som helst problem (jag är lite slarvig i bland. Läste inte ditt inlägg ordentligt). Vilken utbildning var det du läste innan? Motivationen är A och O. Så nu kommer det gå jättebra ska du se.

Svar på tråden Nytt CSN med ofullständiga betyg?