• Annamus

Nyttig mat med mycket kalorier?

Jag går bara ner i vikt under min graviditet, är nu i vecka 13 och har gått ner 7 kilo. Jag börjar oroa mig och har ingen ork heller... och äter jämt och ständigt men går inte upp i vikt. Någon som har tips på bra, nyttig mat som man går upp i vikt av och får bra ork av?

• Svar på tråden Nyttig mat med mycket kalorier?
  • Linda1976

Nötter (utan salt), olivolja, rapsolja är väldigt energitätt och innehåller ändå nyttiga fetter.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • nutra

Delikatess yoghurt,näringsdrycker från apoteket och pasta.

• Annamus

Ah, ja nötter! Hade jag förträngt! Olja öser jag redan på, yoghurt kan jag bara äta ett par skedar och mår annars illa. Pasta ja... äter ofta det, men får kanske inte i mig så mycket som jag borde... andra tips?

• Linda1976

Delikatessyoghurt innehåller ju massa socker också, och det är ju inte så nyttigt!

OST! Ost är väldigt kcalrikt också. Typ Åseda Gräddost

Ät hellre lax och makrill (än kcalfattig torsk), innehåller nyttiga omegafetter.

Strö sesam-eller solrosfrö över wokar.

• Annamus

Brabra, mycket bra tips! Men mjölk då? Är mjölk dåligt att dricka för mycket av? Och ägg?

• Linda1976

Mjölkfrämjandet rekomenderar ½ liter mjölkprodukter om dan. Men drick gärna mellan-eller standardmjölk. 3% är ju inte jättefett ändå.

Om mjölk är nyttigt eller inte råder det extremt delade meningar om. Jag menar att mår man bra av det, så är det nyttigt.

Ett ägg innehåller ca 70 kcal tror jag, inte så mycket. Men gör en omelett med grädde istället för mjölk

• Solle

glass har mycket kalorier och är kallt ( vilket brukar vara bra när man är illamående)
    Ät det du kan få i dig, vitaminer kan du i värsta fall få i dig som tillskott. Det viktigaste är väl att du får energi i dig.

• Annamus

Nä ett ägg är inte SÅ mycket kanske men sätter man det på mackan istället för skinkan så ger det en hel del så... så tänkte jag. :)

Nä socker får jag ju i princip inte äta heller då jag hade graviditetsdiabetes sist...

Omelett med svampstuvning... *ler längtansfullt*

• Linda1976

Solle: Ts vill ha tips på NYTTIGA livsmedel

• Linda1976

Bakpotatis med vitlökssmör.... ÅH!!! På gränsen till nyttigt, men ändå

• lata kocken Johanna

ha olja på pastan, rör i lite extra i din matportion oavsett vad det må vara för mat
    3-4 msk om dagen ger ett rätt rejält tillskott av kalorier och kan räcka för att hindra viktnedgången

ät gärna feta smörgåspålägg som leverpastej, ost, makrill i tomatsås (som ju faktiskt är MYCKET bra fetter)

som de andra sagt, nötter är bra!

och, faktiskt, majonnäs innehåller bra fetter till skillnad från fasta margariner och smör
    så gör en rejäl macka med massa majo och räkor på

Ett annat enkelt tips är näringsdrinkar!

lite recept som ger ung 1 liter

½l halvtinad glass (välj gärna tex tofuline eller ngn annan med bättre fettsammansättning)(kan uteslutas - öka upp mjölken isåfall)
    10-20 frusna eller färska jordgubbar (eller tex hallon, blåbär, björnbär etc)
    1 banan
    2-3 msk olja (neutral typ raps eller druvkärneolja)
    3 msk mjölkpulver
    ca 2 dl mjölk

½l halvtinad glass (kan uteslutas - öka upp mjölken isåfall)
    2-3 msk olja (neutral typ raps eller druvkärneolja)
    3 msk mjölkpulver
    2 bananer
    ca 2 dl mjölk
    oboypulver efter smak

• sländan80

en jättegod sallad: tärna mango och avocado och strö eventuellt på lite nötter. Jättegott!!!!

• lata kocken Johanna

det är inte så mkt kalorier i den, tyvärr i det här fallet sländan, men det är suuupergott till en grillad laxbit

och har man dessutom en god limehollandaise eller en limeaioli till så kan TS kanske få lite nytta av den goda salladen oxå

för att öka kalorimängden lite till skaka samman lite balsamvinäger och kallpressad rapsolja och ringla över både laxen och salladen

glömde ju förut

om du väljer brödsorter - välj såna med mjuk skorpa på de brukar vara mer kaloririka än andra eftersom de oftast innehåller både fett och lite socker

Svar på tråden Nyttig mat med mycket kalorier?