• Anonym

Jag har ont i äggledarna

Mest i höger. Varför har jag det? Det håller i sig och känns som kramper, nästan som när man har mensvärk.
    Jag går på p-piller och mina sockertabletter ska jag inte börja på förens om en vecka, så det kan inte vara förkänning av mensen.

• Svar på tråden Jag har ont i äggledarna
  • Miha

Absolut ingen aning. Kan du inte ringa sjukvårdsupplysningen? Puffar upp lite åt dig iaf :)

• Michas

Brukar känna så när jag har ÄL.. Har haft liknande, fast mer som "hugg" och smärtsamma ilningar när jag haft X.

Men det finns nog en hel del saker som kan orsaka sådan smärta. Bäst att du fixar en tid hos gyn om du oroar dig / har mycket ont / smärtan förvärras.

Kollat upp om du är gravid förresten ? Det händer ju trots p-piller ibland..

• Anonym

Michas:
    Uj, gravid har jag inte ens tänkt på att jag kan vara.. Kan man ha så ont då?

Miha:
    Tack för hjälpen med att puffa upp tråden =)

• lellitA

Jag har ont i äggledarna ibland Specielt när jag är gravid Då kan det kännas som dom slår knut på sig själv. Eller rättar sakt jag har bara ont i äggledarna när jag är gravid brukar vara mest på en sida som du beskriver. Kolla upp så du inte är gravid P-Preparat är ju inte 100 %

Det är det enda jag kan tipsa om

• lellitA

Kan tillägga att det är pågrund av ont i äggledaren jag har kommit på att jag har varit gravid dom 2 senaste graviditeterna pågrund av att jag har haft lika dant dom 2 första också. Alltså jag har 3 barn väntar mitt 4de så att du förstår vad jag menar
    Jag kan trösta dig med att ingen av mina gånger har varit x graviditet men det har gort kopiöst ont Kan kännas som en pil går in i sidan när man tex reser sig upp eller sträker på magen Svårt att beskriva. Men din beskrivning kramper har jag också kännt. Det kan kännas lite olika. Det är mest precis i början som det gör ont i äggledarena längre in i graviditeten slutar det.
    Mina systrar har precis lika dant när dom blir gravida så det är inget ovanligt fenomen alls
    Kolla upp det så fort du kan.

• zorkens fru

Höger sida är lite knepigt. Kolla även så du inte har en begynnade blindtarmen. Om den är inflammerad kan den trycka på området kring äggledaren.....

• Anonym

Hjälp.. Nu blev jag fundersam.. Jag ska nog ta ett test imorgon så jag får ett svar.

• Anonym

Idag har jag inte lika ont i äggledarna, men jag känner av dom.
    Det känns som om magen har svullnat och äggstockarna med, precis som när man ska ha mens.
    Tycker ni att jag borde testa mig för ev grav?

• lellitA

Testa sig kan man ju alltid göra Det är ju inget som skadar bara det att det kostar lite pengar. Jag hade nog tyckt det var värt att ta ett test om jag var du. Det är ju ganska viktigt att kunna ta stälning fort om det nu är så att man blivit gravid på p-preparat Man måste ju avbryta det genast eller bestämma sig för att göra en ev abort Vilket man ju också föredrar att få göra så fort som möjligt i så fall. Jag kan ju inte garantera dig att du är gravid bara för att du har ont men du är så pass observant kring detta att du väljer att ta upp det på fl Då är det nog ganska klart för dig att detta aviker från hur det brukar vara kring samma vecka andra månader eller hur. Man ska alltid vara försiktig när det gäller underlivet tycker jag speciellt när det gäller så känsliga saker som äggledare dess utom.

ta ett test det skadar aldrig Sen om det här inte går över så ringer du en gyn och får en undersökning gord.

Lycka till Hoppas allt går bra för dig

• Anonym

testade minus igår..
    men nu har jag börjat blöda... detta känns inte bra.
    jag ringer gyn det första jag gör på måndag!

• lellitA

Har du fått en tid till gyn ennu?och hur går det med allting
    Kommer tillbaka och tittar lite då och då för att se om du har skrivit något ts

Kram /lella

• Anonym

Jag har varit på gyn idag.. Allting är bara ett stort mysterium.. Dom hittar inge fel på mig. Vilket är tur, men konstigt!

• Anonym (Muffe)

Började få lite ont i nedre delen av magen igår kväll. Idag är det värre och känns ungefär som en riktigt jävlig träningsvärk då jag sträcker på mig.
    För övrigt känns det när jag böjer mig framåt/bakåt, skrattar eller då jag ligger ner.
    Min kära mor sa att det kan vara äggledarna som spökar och att det kan bero på blöta, kalla badkläder, och att jag skulle lägga mig på rygg och känna efter om det kändes svullet över äggledare och äggstockar.

Jag kunde bara lägga mig ner och sätta handen på magen för att det skulle göra panik-ont.

Har läst lite om inflammerade äggledare nu, men hittar inget där det står att blöta badkläder kan vara orsaken.

Sitter med värmekudde på magen och det känns lite bättre.

Någon som haft något liknande?

Kan meddela att det är 2,5 veckor till mens och jag har aldrig haft ägglossningssmärtor innan.

Vad tror ni? Ska man vänta och se vad som sker eller ska jag ringa vårdcentral/kvinnoklinik redan imorgon?

Är livrädd att det ska vara inflammerade äggledare nu, då det tydligen kan leda till minska fertilitet. Min mardröm!

• Anonym (oxå ont)

Jag har också ont och har varit orolig för äggledarinflammation. I mitt fall är orsaken troligen att jag gjort en misslyckad provrörsbehandling som gjort äggstockarna svullna. Gyn-läkaren sa att risken för äggledarinflammation är liten om man inte har konstiga flytningar eller feber, men att man ska söka akut om man får det. Hoppas allt blir bra med dig!

• Anonym

(muffe) ring gyn! jag var livrädd för det. men det är tyvärr nödvändigt.. få en akuttid och gå dit, bättre det!

Svar på tråden Jag har ont i äggledarna