• Anonym (Rädd)

Min son har urinvägsinfektion och jag är livrädd!

Min son fick uvi idag. Vi var på lasarettet hela dagen och de tog en massa prover.
    De konstaterade uvi.
    Han är snart 1½ år och tydligen är det jätteovanligt.
    Barn kan ha ngt som heter reflux i njurgångarna, men då upptäcks det oftast innan de är 6 månader.

I morgon ska vi göra ultraljud på hans njurar.... jag är så rädd för vad de ska hitta...
    Tänk om det är något farligt. Har en sån obehaglig känsla i kroppen ang detta.

Någon som haft samma med sitt barn?

• Svar på tråden Min son har urinvägsinfektion och jag är livrädd!
  • Anonym

Jag har en kompis som föddes med för korta urin vägar. Vet inte om det är det som reflux i njurgångarna opererades iallafall och mår bra idag förrutom att hon åker på uvi titt som tätt.

• Anonym (Rädd)

Nej det är det inte. Reflux är att urinet åker tillbaka in i urinledarna...
    Men det kanske inte är det , eftersom de brukar upptäcka sådant tidigt.

• kapet
    Hur vanligt är det?

Liten högerpil Det finns tydliga skillnader mellan flickor och pojkar. Under de första sex månaderna är urinvägsinfektion vanligare hos pojkar än hos flickor, men därefter blir det vanligare hos flickor.

Vid sju års ålder har 8 procent av flickorna i Sverige haft urinvägsinfektion som de har fått symtom av. Av dem får var femte sin första infektion under första levnadsåret, därefter är det färre flickor som får urinvägsinfektioner. I hälften av fallen rör det sig om njurinfektion.

Under spädbarnsåret rör det sig nästan alltid om njurinfektion, därefter blir andelen blåsinfektioner allt större. Vid 10 års ålder är tre fjärdedelar av urinvägsinfektionerna blåsinfektioner. Flickor löper större risk att få nya infektioner än pojkar, och ungefär var femte flicka får mer än en infektion. Risken att få nya infektioner är större om blåsans funktion är rubbad.

Vid sju års ålder har 2,5 procent av pojkarna haft urinvägsinfektion. Bland pojkarna inträffar 60 procent av alla urinvägsinfektioner under spädbarnsåret. Under första levnadshalvåret är det till och med vanligare med urinvägsinfektion hos pojkar än hos flickor. Även hos pojkar är det ungefär hälften som har njurinfektion med hög feber. Under spädbarnsåret får var femte pojke en ny infektion, men därefter blir detta ovanligt.

• Anonym (Rädd)

Ok.....fattar inte så mkt av det ,men att de är ovanligt har jag förstått. men jag undrar snarare vad som kan ligga bakom uvi´n.

• Pyrethölö

Min dotter fick uvi när hon var 5 veckor och äldsta sonen fick när han var 3 veckor. Jag fick ligga inne på sjukhuset med båda två så att de skulle få antibiotika in i blodet. Det var mycket undersökningar, ultraljud mm. Vissa av undersökningarna tyckte jag inte var allt för roliga men de sa att det inte var så farligt för barnen. Efter en knapp vecka båda gångerna fick vi åka hem och sedan har det varit uppföljningar. De förljer upp små barn väldigt noga sa de till mig.
    Hoppas att det går bra imorgon och att allt är bra!

• kapet
    Reflux

En annan typ av fel är det som kallas reflux. Detta innebär att urin rinner tillbaka från blåsan till njurarna.

Normalt ska transporten vara enkelriktad ner mot urinblåsan. För att kunna upptäcka reflux behöver man göra en blåsröntgen. En kateter förs genom urinröret till blåsan som fylls med kontrastvätska. Det är då lätt att se om urinen rinner tillbaka. Reflux finns hos omkring 30 procent av de barn som har haft njurinfektion. Hos hälften av dem är refluxen så kraftig att man kan se en vidgning av de övre urinvägarna (urinledare och njurbäcken) vid undersökningen. Vid sådan kraftig reflux finns ökad risk för nya njurinfektioner.

• vis69

Min brorson hade flera UVI som liten, tydligen berodde det på mycket trång förhud (han fick operera den när han var 5-6 år).

• Strözzel

Jag har inga erfarenheter av uvi vad gäller små barn så jag vill mest önska lycka till imorgon.

Min brorsa har haft det men som 35-åring.. Om killar får det skall det tydligen helst inte återkomma men det har det gjort för honom några gånger. Undersökningarna har visat att det inte är något farligt i alla fall.

• sanbe

En fråga hur vet man att de har UVI luktar urinen starkare?

Sanna 060214 min älskade prinsessa
  • kapet

Hur får barn urinvägsinfektion?

Liten högerpil Bakterierna som orsakar urinvägsinfektion kommer oftast från den egna tarmen, ibland från huden.

Det första som händer är att bakterier med förmåga att ta sig in i urinvägarna slår sig ned i området kring urinrörsmynningen. Därifrån tar de sig upp till urinblåsan och ibland vidare upp till endera eller båda njurarna.

Hos flickor är urinröret kort, bara 1-2 cm, och bakterier kan relativt lätt komma till urinblåsan. Pojkarnas urinrör är avsevärt längre, 10-15 cm. Pojkar har därmed ett bättre skydd mot infektioner som vandrar uppåt men detta fungerar först efter ½-1 års ålder.

Den viktigaste försvarsmekanismen är att kissa regelbundet och helst tills blåsan är tom. På så sätt sköljs bakterier som är på väg upp vanligen ut innan de har hunnit starta en inflammation.

Om urinblåsan emellertid inte fungerar normalt, och framför allt om blåsan inte töms helt, får bakterierna mycket större möjlighet att slå sig ner och växa inom urinvägarna och orsaka symtom.

• vilmutt

min son fick uvi vid 3 månaders ålder.det pratades om reflux då med,uppföljningar gjordes väldigt noggrant,magnetröntgen,urinprov,rönntgen med kontrastvätska...you name it..undersökningarna höll på tills dess att han var 5 år.de hittade ingenting och han har aldrig haft uvi efter den gången.Men du ska se det som positivt att dom är så noggranna,för skulle det vara nåt så är det ju bra om dom hittar det i tid.Och kan göra något åt det!!
    Lycka till,det ska nog gå bra!!

• Anonym (Rädd)

Oj, shit....vad länge de höll på att undersöka honom. Fan, jag blir galen av sånt här. Jag är så rädd att de ska hitta något farligt!!!!

• lilla fröken

Min son hade uvi som gick upp i njurarna när han var 3månader. Sjukhuset gjorde en massa kontroller för att ta reda på om det var fel någonstans. De gör det tydligen på alla små, men det är väldigt ovanligt att de verkligen har något fel.

Men jag var livrädd!!! Ända tills vi hade gjort alla prov och kunde sluta med medicinerna.

Hoppas att det går bra för er.

• Huskatt

När vår son vid 4-års ålder fick UVI tittade de konstigt på oss.
    Till slut ställde de en och annan märklig fråga.
    Tydligen undrade de om vi sexuellt utnyttjat vår son.
    UVI är tydligen ett tecken på den typen av aktiviteter.

Behöver jag säga att vi kände oss en aning kränkta?

• mippe

Hej!

Min son har reflux på ena sidan. Det innebär (som någon skrivit tidigare) att urinen "backar" tillbaka upp i njuren.
    Det är naturligtvis aldrig roligt när någonting är fel på ens barn men jag kan försäkra dig om att allt kommer att bli bra även om det skulle vara något.
    Min kille åt antibiotika i 1 år och har sedan inte haft några problem alls (hade han inte under medicineringen heller).
    Oroa dig inte, det är inte alls så speciellt ovanligt.
    Lycka till imorgon
    Kram!

• Anonym (Rädd)

Men jag är så rädd att det ska vara något annat...eftersom de sa att det är ovanligt att det upptäcks när barnet är så pass gamalt som min son....

• Snowgirl

TS
    Jag hade reflux när jag var liten. Första gången jag blev dålig var jag 3 månader, när de väl kom på vad som var fel med mig var jag 5 år! Så sent tycker jag nog inte att det är, bra att de är nogranna och undersöker i tid.
    Har du några frågor som jag kanske kan svara på, så hjälper jag dig gärna.

Svar på tråden Min son har urinvägsinfektion och jag är livrädd!