• Lilla bebisen Natalie

Lektäcke till babyn att ha på golvet, hur gör man??

Hej, jag undrar om någon sytt ett lektäcke till babyn, som man kan ha på golvet.
    Vad använde ni för stoppning? Kanske finns nåt mönster man kan hitta nånstans?

• Svar på tråden Lektäcke till babyn att ha på golvet, hur gör man??
  • Rosenöga

Vet inget om mönster eller så, men jag kan tipsa dig att sy fast ringar i hörnen. Då samlar du bara ihop hörnen och hänger upp täcket i ringarna. Det gör att du slipper plocka upp leksakerna som fanns på lektäcket. De förvaras inne i täcket och finns på plats till nästa gång.

• LinaT

Jag gjorde ett av typen lapptäcke, la dit fiberfill som "stoppning" och sydde på en enfärgad undersida, dessutom sydde jag i lapparnas skarvar för att "quilta". Inget speciellt alls, men det funkade bra. Ringar i hörnen (ovan) kan säkert vara en utmärkt idé!

Men bäst av allt fungerade ett billigt täcke i ett påslakan, dubbelvikt på golvet. Stort, enkelt och lättskött!

• liv10

jag gjorde nog det enklaste, köpte ett täcke på Ikea för typ ingenting, vek det dubbelt och kläde in det med snyggt tyg. Det blev mjukt, fluffigt och jättegosigt!

• Rosenöga

Det beror ju också på om du tänker på de allra första tiden då babyn bara ligger stilla. När de börjar rulla och åla och så småningom krypa iväg är det bra om täcket inte åker undan.

• Lilla bebisen Natalie

Jag har tänkt att ha det nu, dottern är 6 månader och håller på och lär sig sitta själv utan stöd :) vika dubbelt ett täcke och sy på ett fint tyg lät som en bra ide´
    Kanske man kan sy ihop 2 strandmadrasser och ha i botten så det blir lite stadigare?

• Lilla bebisen Natalie

vad är fiberfill?

• jummie

Jag tog ett vanligt täcke o ett vanligt påslakan Fungerade alldeles utmärkt o det var bra då det är stort (Alla leksaker får plats o de kan röra sig utan att hamna utanför filten)

• Lilla bebisen Natalie
    Rosenöga skrev 2007-04-12 21:59:22 följande:
    Vet inget om mönster eller så, men jag kan tipsa dig att sy fast ringar i hörnen. Då samlar du bara ihop hörnen och hänger upp täcket i ringarna. Det gör att du slipper plocka upp leksakerna som fanns på lektäcket. De förvaras inne i täcket och finns på plats till nästa gång.
    Vart kan man köpa sånna ringar att köpa? verkar vara en jätte bra idé =)
  • Rosenöga

Var finns ringar att köpa? Bra fråga. Jag har ingen aning. Men är det ett kraftigare täcke med fyllning skulle jag nog tänka mig att man kan ta gardinringar och sätta fast. Man får ta bort det lilla knäppet och använda bara ringen. De finns ju i lite olika storlekar så det borde gå att få tag på några som passar. Modell mindre kanske.

Man kan dra det yttersta av hörnet genom ringen och sy fast kring den. Då borde det hålla bra.

Eller kanske någon som har något annat tips om vilka ringar man kan använda?

• lillsmulan

En kompis gjorde en jättefin lekfilt. Hon använde fleece och sydde ihop med något mjukt mellan (fiberfill som nämns ovan kanske) och så köpte hon fingerdockor på IKEA och satte fast mellan så det var fingerdockor runt hela täcket. Perfekt för bebisen att pilla med!

• grynet80

jag har köpt ett billigt täcke som jag helt enkelt klippte i lagom storlek!

• turpis

Lånar tråden lite för en fråga på samma tema: har köpt tyg och vadd för att sy ett enkelt lektäcke. Hur syr man bäst själva täcket? Lägger man ihop fram, baksida och vadd och syr, kränger till rätt sida och syr lite till mer mot mitten (för att vadden ska ligga still), eller syr man som en påse, lägger i vadden och syr sen lite på mitten? Och om man gör som jag först skrev (vilket jag egentligen tror är bäst)-fastnar inte vaden i symaskinen? Skulle vara superglad för tips!

• grynet80

Jag tror nog det är lättast att göra som ett påslakan, lägga i vadden o sen nåla fast den och sy.
    Gör man ett "riktigt" lapptäcke syr man framsidan, lägger ut vadd och baksidan, lägger på framsidan nålar tätt, tätt tråcklar massor och sen syr ihop det.
    (tror nog att jag kan förklara bättre morgon när jag inte är lite på lyran )

• turpis

tack grunet80! Tror jag fattar (trots alkoholens eventuella inverkan på din besrivning ).

• grynet80

Bra, annars får du återkomma!

• hille2

Absolut smidigast är att ha ett lagaom tjockt/fluffigt täcke och ha ett vanligt påslakan om. Lätt att tvätta och det får plats mer än ett barn på det!

Roligare är kanske att sy ett lapptäcke eller något liknande av ett eller flera tyger man gillar. Ett lapptäcker bör nog kviltas lite för att hålla sig snyggt längre. fyllning kan ju vara ett nytt eller gammalt istoppstäcke som är tvättbart. Gör du ett lapptäcke så tänk på att tvätta alla tyger innan du syr ihop dem så du är säker på att de inte krymper olika mycket. Andra tips kan du säkert hitta på nätet (sök på lapptäcken eller kvilta) eller på biblioteket.

Lycka till!

Svar på tråden Lektäcke till babyn att ha på golvet, hur gör man??