• Anonym

Kan man få tillbaka livsglädjen?

Är deprimerad och har varit det i ca ett år nu... Är gift och har ett barn. Jobbar som timvik... Inget höjdarjobb precis!
    Känner mig sämre än någonsin nu... Ingen livsglädje, allt är pissigt! Vill inte göra nånting... Känns som att jag bara väntar på att allt ska ta slut! Väntar mer eller mindre bara på att dö...
    Äter antidepp o lite annat skit men det tycks inte hjälpa. Vissa perioder är allt bra men dom är få numera...

• Svar på tråden Kan man få tillbaka livsglädjen?
  • antitanten

Hej

Jag har inget dunderrecept på hur man blir lycklig eller så.
    MEN jag veÄter antidepp o lite annat skit t att det går att må bra igen.
    Livet är en berg-och-dalbana utan dess like.
    Att få barn är en stor omställning i en kvinnas kropp och knopp.
    Hormonerna ställer om sig och rent medicinskt så tar det uppemot
    7 år innan allt är som det var innan.

Du skriver :  " Äter antidepp o lite annat skit "  vad äter du?

Ibland måste man faktiskt skräddarsy medicineringen för att må som bäst.
    Man måste utgå från den reella depressionen i sig och allt runtomkring.
    Inte alltför sällan ligger det nåt annat i botten som triggar igång depressionen.

En duktig psykiatriker o psykoterapeut skulle snabbt kunna lista ut vad det är som
    egentligen är det som gör att du mår som du gör.

I mitt fall, gick jag in i väggen efter åratal av händelser o känslor som gjorde att jag brakade helt. Fick tag i en underbar psykiatriker som först kollade igenom hela mig fysiskt så att inget där var fel s.a.s. sedan började resan s.a.s. med att kartlägga min ångest, min dödsångest osv osv osv
    Hör och häpnad, jag gick till henne fyra gånger totalt, och det plus Zoloft fick mig på fötter igen.

Jag lovar, du kommer ur din depression.
    Du får gärna maila om du behöver prata.
    Kram

• lax32
    Jag kan säga till dig att du med all säkerhet kommer ur din deprission!"fast du tror det säkert inte nu.....
    jag har själv haft precis samma tankar som du men nu älskar jag livet...
    det är viktigt att prata och jag säger detsamma om du vill så skriv gärna till min inbox...
    kram
  • Anonym

Jag har testat en mängd olika antidep. Äter just nu Efexor, sömntabletter Propavan samt Sobril vid behov.

Jag har just tagit mig mod till att ringa min kurator för att börja prata igen samt ringt och bestämt tid med min läkare. Ska till läkaren på måndag och då tänker jag säga som det är; att jag inte har nån livslust, att jag köper saker när jag mår dåligt, att jag inte vill ta hand om mitt barn mm.

Tack för att ni bryr er!

Svar på tråden Kan man få tillbaka livsglädjen?