• trollet77

Malm från IKEA eller PARIS från Jysk

Suck, var på ikea igår, men mycket av det jag tänkte köpa var ju slut =( har inte direkt nära dit ca 15 mil, så att vänta några månader innan nästa resa vet jag inte om jag vill, vill ju ha nytt till hallen nu. Hade tänkt köpa Malm i björk (har så mörk hall, vill ha ljust trä) men fanns alltså inte. (den med 6 lådor, 3+3, alltså den mer breda, inte den höga, ni fattar säkert) jysk har ju en liknande modell som heter paris. Jag behöver inte höra nåt om dålig kvalite mm, vi har ändå köpt ganska mycket möbler där och nästan alltid varit nöjda. Modellerna är ju ganska lika, förutom att jysks modell står på ben, båda är ju i laminat/folie, så det borde ju inte skilja så jättemycket. OCH skulle det nu vara nåt fel, så har vi ju betydligt närmare att åka till jysk o klaga än till ikea. Suck...

• Svar på tråden Malm från IKEA eller PARIS från Jysk
  • djmugg

Jag skulle köpt Malm, jag har tre stycken sådana och är verkligen jättenöjd med dem! Snygga är de med.

Det är allmänt känt att Ikea har värdelösa inköpare. Verkar vara lika på alla varuhusen. Man blir helt tokig när man åker långt och saken man ska, som vanligt inte finns.
    Nu mer tittar jag alltid på deras hemsida om saken finns eller ej.

• trollet77

Det gjorde jag med, den skulle finnas enligt hemsidan, men när vi kom dit fanns den inte...

• trollet77

så därför vet jag inte om jag orkar vänta flera månader, för det tar ju ändå ett tag och köra dit, eller köpa Paris från jysk som i stort sett ser likadan ut, bara att den står på ben...

• Greys

Hej !

Vi har Ikeas Malm-serie i vårt sovrum. Säng, sängbord och byrå. Jag gillar Malm-byrån för att lådorna är djupa och rymmer mycket. Den står stadigt. Det känns som det är bra kvalite.
    Personligen gillar jag inte Jysk, men det kan ju bero på att våran butik är så rörig.
    Du kanske kan kolla om du kan beställa Malm på Ikea Handla hemma.
    Visst, det blir en transportkostnad, men det kostar ju att åka 30 mil med egen bil också... Lycka till.

• trollet77

fast minns jag rätt så kostar frakten drygt 700 om varan väger över 20 kg, eller är över vissa mått... och 700 kostar det ju inte att åka upp dit...

• trollet77

495 kostar det med hemleverans ser jag nu...blir ju betydligt mer,,, kanske måste vänta med hallen i allafall, men har ju redan börjat rensa ut

• LinaoMatilda

Vi har malm och den är bra. Har köpt några möbler från Jysk och de har alla varit värdelösa. Svårt att sätta ihop den för de är vinda och så är de dålig kvalité. Jag skulle absolut köpa malm från Ikea.

Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
  • trollet77

Vi har också köpt från jysk, men aldrig haft några problem, pojkens säng var skadad på ena lådan, men det kom en ny utan problem... åhhh nu vet jag inte alls...

• trollet77

det handlar ju lite om avståndet från ikea.. och om fraktkostnaden på 495 uppväger kvaliten?

• LinaoMatilda

De har säkert bra kvalité på Jysk också. Det vi köpt har varit billigt så då kanske man inte kan kräva mer. Men ikeas malm känns stabilt och bra kvalité.      

• trollet77

sedan har ju faktiskt jysk (iallafall vår butik) massor av sina möbler uppställda på hyllor efter väggen, ganska högt upp, då kan man ju fundera om det är för att man inte ska kunna vicka på den och känna på kvaliten.

• trollet77

Men om ni bara tittar på bilderna, och bortser från att det faktiskt är jysk som har den modellen, det är väl istort sett bara benen som skiljer den åt, eller har jag fel.

Ni som har malm, den är alltså bra, lossnar inte i kanterna (laminatet alltså) ska ju tåla att öppnas och stängas en hel del då den ska stå i hallen.

• LinaoMatilda

Tittade på länkarna nu. Det är den högsmala BASEL från jysk vi har, URKASS! Har sett den paris serien också och den har tunnare skivor än malm. Malm är nog helt klart bättre kvalité tycker jag. Men utseendemässigt så är det nog bara bene som skiljer dem åt.

• trollet77

undrar då hur garderoberna är, har funderat på garderoben nantes därifrån... 3 dörrar med spegel i mitten

• Fru Indosaurie

vi har malm i hallen, inte en skråma är det på den!
    vi har malm i våran dotters rum också, inte en skråma där heller, tror inte att laminatet släpper i första taget.

• trollet77

ok, då kanske man får vänta nån måndad innan nästa ikea resa, för kan ju inte åka 30 mil till veckan igen, då blir sambon tokig.. Eller man kanske skulle ta en semesterdag utan o säga nåt o dra iväg

Svar på tråden Malm från IKEA eller PARIS från Jysk