• tingeling75

Slyngkonisering pga av grava cellförändringar.

Jag har precis kommmit hem ifrån gynekologen och fått veta att jag hade sådana cellförändringar så en operation behöver göras.
    Jag ska göra en slynkonisering under lokalbedövning om en månad och undrar om det är någon hör som gjort det?
    Hur kändes det att lägga bedövningen, hur kändes själva ingreppet och hur länge blödde ni efteråt?

• Svar på tråden Slyngkonisering pga av grava cellförändringar.
  • Lm71

Hejsan. Har ingen erfarenhet av just slyngkonisering, däremot laserkonisering. Hade cellförändringar -96 som togs bort. I mitt fall så gjordes det under narkos. Jag blödde bara lite närmsta dagarna efter, men eftersom jag inte lydde läkarens order, så tog jag i lite för mkt, vilket resulterade i stora blödningar en vecka efter op. 2 blodkärl hade brustit, blev sydd utan bedövning, vilket inte var särskilt behagligt. Efter dessa hade sytts hade jag inga blödningar alls... (& ingen smärta..)
    Hoppas allt går bra...
    Lycka till

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • malla7

Har gjort en slyngkonisering. Det som gjorde ondast var nog bedövningssprutan, mest för att jag var jättenervös och spände mig. Blödde inte så mycket efteråt men fick ju vara lite försiktig och inte ta i, då kan sårskorpan lossna och orsaka blödning. Upplevde inte koniseringen som en stor operation, mer som ett lite längre gynbesök. Det kommer säkert att gå bra för dig. Lycka till!

• CrystalHeart
    Kapar din tråd lite.

Har ingen erfarnhet...än...
    Men jag har tid för konisering med "elkniv", det lär nog vara den som kallsa för slynga kanske, till veckan.

Om det är så lätt att börja blöda, så lär väl inte jag kunna jobba dan efter?
    Hur tungt är "tungt"?
    Jag tex jobbar som städare.
  • tingeling75

Tack för svaren, nu känns det betydligt bättre. Jag blev helt chockad när jag fick besedet idag, jag trodde inte att jag som såpass "ung" kunde drabbas av sådana förändringar. Men man lär sig så länge man lever och tur är väl det.

• SysterHedvig

jag var .. ja .. 24 var jag när jag koniserades. Vet inte om det var laser eller slyng, minns inte riktigt. Hade haft lätta cellförändringar i ca 1½ år, de ville inte gå bort så man bestämde för att operera dem. Lika bra, så att säga.

Fick tre stick med bedövningssprutan - det stack lite men det var helt hanterligt. Ingreppet gick på ungf 10 minuter. När bedövningen släppte efter en timme ungf gjorde det lite mensvärksont, jag tog ett par alvedon. Tror jag hade rostbruna flytningar i ialla fall en vecka.

Jag tog det lugnt den dagen och gick till skolan igen dagen därpå. Att arbeta tungt, ja, du kanske ska fråga din gynekolog eller den som opererar. Om ni behöver sjukintyg för ledighet?

Svar på tråden Slyngkonisering pga av grava cellförändringar.