• Anonym (undrar)

Nån som vet?? Har man rätt till 30 dagars kredit på en faktura?

Så vitt jag vet har man RÄTT till 30 dagars kredit på en faktura.
    De företag som sätter tex 10 dagar eller 14 dagar är väl bara en rekommendation från dom?? Eller har jag helt fel?

• Svar på tråden Nån som vet?? Har man rätt till 30 dagars kredit på en faktura?
  • Anonym

står det 10-14 dagar så är det väll det som gäller

• Ida2

Om inget annat avtalats ska det var 30 dagar som gäller. Har de däremot skrivit ett särskilt avtal som du har kryssat i att du läst (om det är på nätet) eller skrivit under där det står att det är kortare tid på fakturan så gäller det.

• Anonym

Man har aldrig en automatisk rätt att vänta med att betala i 30 dgr. Tvärtom har företaget rätt att kräva omedelbar betalning, men de flesta väljer 15 eller 30 dgr av praktiska skäl.

• Anasha

Nej man har inte automatisk rätt till 30 dagars kredit på fakturor.

• Birgitta2

Det är helt ok att vänta 30 dagar. Men om du en enda gång betalat fakturat inom den stipulerade tiden (10 dgr el. 14 dgr) har du automatiskt avtalat med företaget att det är deras villkor som gäller. Och då har de rätt att debitera ränta. Men om du normalt alltid väntar 30 dagar får de inte lägga på dröjsmålsränta.

• Ida2

Nej, dröjsmålsränta för man endast ta ut efter 30 dagar. Däremot gäller det att man ska betala inom den tid som är avtalad vid beställning.

• Miss Lau

Om man inte har avtalat om när betalning ska ske har företaget rätt att ta ut ränta efter 30 dagar. Men man har ingen automatisk rätt att vänta med att betala i 30 dagar. Det är bara att glatt betala senast det datum företaget bestämt.

• Carisma95

Självklart ska man betala i tid.
    Men om det är som ni säger att de inte har rätt att deb. ränta förrän efter 30 dagar, vad är det då som hindrar en från att göra det...? Blir det nåt efterspel ?

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • Miss Lau

30 dagars reglen gäller bara om man inte kommit överens om sista betalningsdag. Har företaget satt en sista betalningsdag har de givetvis rätt att kräva dröjsmålsränta från den dagen.

• Anonym (undrar)

Jag har ett företag och handlar av de andra företaget dagligen.
    Innan när han har skickat påmonnelse så har jag bara kryssat över krav som understiger 30 dagar och det har för honom varit ok. Och numera ringar han in dom som passerat 30 dagar om han skickar påminnelse.
    Men idag kom ett brev från inkasso.
    Där krävs ALLA FAKTUROR som passerat 10 dagar.
    Får han göra så när han innan ALDRIG har krävy mej på nåt som inte har passerat 30 dagar?????
    Jag vill vara "säker" innan jag ringer och tar detta med honom och inkasso.

Svar på tråden Nån som vet?? Har man rätt till 30 dagars kredit på en faktura?