• montja

Lyssna på hjärtljud hemma!

Köpt en doppler och undrar nu hur mycket det påverkar fostret med ultraljudsvågorna?. Förstår själv att om man inte lyssnar ofta utan kanske  ngn gång i mån bara att det inte borde vara påverkande. Men om man nu vill lyssna flera gånger i veckan...Vad tror ni?

Köpt den på www.storkhjalp.se

• Svar på tråden Lyssna på hjärtljud hemma!
  • Lady X

Jag har en likadan och har bestämt mig för att inte lyssna oftare än 1 gång/v och helst mer sällan. Då jag lyssnar håller jag bara på så lång tid som det tar för att lokalisera hjärtljuden. Jag lyssnar mindre än en minut varje gång för att inte störa mer än nödvändigt. Vill ju bara kolla att lill-skrutten lever .

Vad jag har läst mig till här så rekommenderar ingen barnmorska att man lyssnar själv hemma då man inte ska störa fostret i onödan och för att det ev. skulle kunna påverka hörseln. Jag tror dock inte att man har några riktiga fakta huruvida det är med den saken. Barnmorskan vågar ju inte rekommendera ngt som inte är beprövat som ofarligt. Men den som man köper från storkhjälp är ju inte lika störande för fostret som den barnmorskan lyssnar med, ej eller i jämförelse med VUL/UL. Inte lika starka signaler eller nåt sånt (stod i bruksanvisningen).

Om jag inte hade min angelsound så jag kan lyssna ibland skulle jag springa på VUL istället för jag är så orolig emellanåt och då kollar man ju under betydligt längre tid och stör på så vis mer. Min oro i sig är ju inte heller bra för fostret. När jag lyssnat på hjärtljuden blir jag i alla fall alldeles lugn och glad och det brukar hålla i sig ngn vecka. Så vad är värst, stark oro eller en minut med dopplern?

• jalf

Hej! Nu vet jag inte hur långt gången du är men lite senare i grav. kan man lyssna, eller blivande pappan kan lyssna med bara en toarulle mot magen. Så gjorde vi nästan varje morgon, så mysigt!

• yearning

Min barnmorska sa till mig senast i dag att vi inte bör använda angelsound då det stör fostret :( Tråkigt! Det är ju en riktigt rolig maskin.

• yearning

Mycket bra fråga!  Tydligen ska den ska dopern ge några signaler som inte är bra för barnet. Tyvärr har jag inte mer ingående information :(

• Piii

någon som har en sån till salu?

♥ Du gör mej lycklig och illamående, svik mej inte nu ♥
  • montja

piii: haha du tror inte att den verkar farlig iaf tydligen ;)

• Piii

äh vadå hög musik klapar på magen osv måste väl med störa. nångång ibland borde man väl kunna lyssna

♥ Du gör mej lycklig och illamående, svik mej inte nu ♥
  • yearning

Det tror jag oxå men jag ska vänta några veckor. Det har varit massa kontroller och störningsmoment för bebben.

• Achim

Vet ni am hjärt ljud 160 är mycket när man är gravid i v13+4?

• Shirley

vi har en från billigatester.se.. kostade ca 1900, man ser hur många slag/min det är osv..superbra nu lyssnar vi inte så ofta. i böejan va det kanske 2 ggr/veckan.

Sophie - mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & bebis bf 19 juni
  • yearning

Det är vanligt att hjärtljuden är höga i dessa veckor Achim.

• Achim

Tack för svaret .)
    Jag är hemma sjukskriven med takikardi och kanse det är inte konstigt att bebisen har också hög puls.

• Mira29

Jag har en angel sound,, välldigt bra ,, men bm sa att bebisens hjärtljud ökar när man andvänder den,, den stör alltså lite granna, kan ju bli fel antal slag då för dom som kan registrera hjärt slagen mot vad som är igentligen,

Svar på tråden Lyssna på hjärtljud hemma!