• Fiasmamma

Nu bojkottar vi Mildas produkter!

Nu blir jag riktigt förbannad!! 
    Min dotter är mjölkproteinallergisk och jag sitter ibland och kollar runt lite i trådarna här på FL.. Idag fick jag läsa detta och jag blev så arg att de snart börjar ryka ur öronen på mej!!

www.milda.com/SE-New/produkter_culinesse.html
    Milda Culinesse, som är en flytande oljebaserad produkt för matlagning och bakning, kan hettas upp till en högre temperatur än smör och margarin utan att brännas vid. Stänker betydligt mindre än olja. Passar utmärkt till stekning, bakning, som topping
    och vid smörjning av formar. Innehåller ingen mjölkingrediens.

En mamma med mjölkproteinallergiskt barn mailade till Milda om Culinesse men fick inget svar...!!
    Hon ringde då istället idag till Milda för att fråga om deras flytande margarin Milda culinesse verkligen är mjölkfritt.
    Mamman frågade om den verkligen var mjölkfri som det står att den är på hemsidan, och Damen i kundtjänst  svarade: "det är inga mjölkprodukter tillsatta"
    Mamman frågade då vad de menade med det? Och damen upprepa ungefär samma sak. Mamman frågade om det kunde finnas spår av mjölk i den då, och damen sa "den tillverkas i samma fabrik som de produkter som har mjölk i tillverkas och därför kan man inte 100% säga att den är mjölkfri.
    Mamman frågade varför de inte skriver det på förpackningen. Damen sa då att de enligt lag inte behöver trycka det på förpackningarna.
    Mamman sa då att hon i tron om att den var mjölkfri gav sin 6 månaders son det och han reagera direkt eftersom han är mjölkallergiker. Då svara damen att man ska vara försiktig med vad man ger allergiker för något. Särskillt barn! Gå in på vår hemsida om du vill veta vilka produkter som är mjölkfria....

Så här får det inte gå till!! Jag kommer bojkotta alla mildas produkter fr.o.m nu! Vilka är med!?!
    En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket...
  • Svar på tråden Nu bojkottar vi Mildas produkter!
  • vizionz

ja, visst är det hemskt... men så länge det inte är lag på att skriva ut om det kan finnas spår av mjölk i så kan man ju inget göra. Det är ju inte Milda som bär ansvaret då, det står ju dessutom att läsa på deras hemsida skriver du själv. Har man ett eller flera allergiska barn så anser jag att man självmant borde söka upp info om produkter man ger dem. Förslagsvis då via företagets hemsida, vilket i detta fallet hade fungerat utmärkt. Gå till regeringen o klaga istället då, så vi får bukt på detta bekymmer.

Hehe.. o ja, Milda kommer ju gå i konkurs o sluta sprida sina farliga produkter för att du + en eventuell handfull personer kommer sluta köpa deras margarin .

• Alicia05sMamma

Läste samma som dig då även min dotter är mjölkprotein & soja allergiker.

Blev uppriktigt sagt jäkligt arg

Först påstår damen i från att det är mjölkfritt, för att sedan säga att den tillverkas i samma fabrik som produkter _med_ mjölk & att den då inte kan vara 100 % mjölkfri.

Att sedan tantaluringen har mage att säga till mamman att man måste vara _noga_ med vad man ger allergiker för ngt gör en ju mäkta upprörd.

Alltså ringer man dit nu som denna mamma & får till svar att det är mjölkfritt så tror man väl på det, eller hur ? Dessutom när det står det tryckt på produkten.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • vizionz

@ Alicia05sMamma:
    "Damen i kundtjänst svarade: "det är inga mjölkprodukter tillsatta"
    Mamman frågade då vad de menade med det? Och damen upprepa ungefär samma sak. Mamman frågade om det kunde finnas spår av mjölk i den då, och damen sa "den tillverkas i samma fabrik som de produkter som har mjölk i tillverkas och därför kan man inte 100% säga att den är mjölkfri."

Läs igen och säg sen att du förstår.

Hon säger ju att de inte tillsatt några mjölkprodukter... alltså ingen som tippat i en kanna mjölk, eller någon maskin som pytsat i mjölkprodukter.
    Hon svarar ju även helt korrekt att man inte kan garantera att produkten är 100% mjölkfri då den tillverkas i lokaler där mjölkprodukter förekommer.

Att det sedan står att produkten inte innehåller mjölk är ju för att ingen tillsatt någon mjölkprodukt. Konstigare än så är det inte.

• Tvillingfarsa

Jag förstår inte heller. Vad är problemet?

Håller med vizionz så länge det inte är lag på det så tycker jag inte man kan lasta Milda för det.

• vizionz

Ohoy tvillingfarsa! Jag ska oxå bli tvillingfarsa!

• Fiasmamma
    vizionz skrev 2007-04-13 13:12:21 följande:
    @ Alicia05sMamma:"Damen i kundtjänst svarade: "det är inga mjölkprodukter tillsatta"Mamman frågade då vad de menade med det? Och damen upprepa ungefär samma sak. Mamman frågade om det kunde finnas spår av mjölk i den då, och damen sa "den tillverkas i samma fabrik som de produkter som har mjölk i tillverkas och därför kan man inte 100% säga att den är mjölkfri."Läs igen och säg sen att du förstår.Hon säger ju att de inte tillsatt några mjölkprodukter... alltså ingen som tippat i en kanna mjölk, eller någon maskin som pytsat i mjölkprodukter.Hon svarar ju även helt korrekt att man inte kan garantera att produkten är 100% mjölkfri då den tillverkas i lokaler där mjölkprodukter förekommer.Att det sedan står att produkten inte innehåller mjölk är ju för att ingen tillsatt någon mjölkprodukt. Konstigare än så är det inte.
    Du har ju uppenbarligen inget allergiskt barn som svullnar igen i halsen och får åka till akuten för att andas ventulin, när det har fått i sig mjölkprotein..

Det finns ingen lag att man måste märka ut att produkter är glutenfria heller, men visst fan står det med på nästan varenda förpackning man läser på..!
    (ta inte illa upp ni glutenallergiker!)
  • Fiasmamma

Ska det vara så svårt för milda att märka sina produkter när alla andra företag verkar klara av det??!!

• Alicia05sMamma
    vizionz skrev 2007-04-13 13:12:21 följande:
    @ Alicia05sMamma:"Damen i kundtjänst svarade: "det är inga mjölkprodukter tillsatta"Mamman frågade då vad de menade med det? Och damen upprepa ungefär samma sak. Mamman frågade om det kunde finnas spår av mjölk i den då, och damen sa "den tillverkas i samma fabrik som de produkter som har mjölk i tillverkas och därför kan man inte 100% säga att den är mjölkfri."Läs igen och säg sen att du förstår.Hon säger ju att de inte tillsatt några mjölkprodukter... alltså ingen som tippat i en kanna mjölk, eller någon maskin som pytsat i mjölkprodukter.Hon svarar ju även helt korrekt att man inte kan garantera att produkten är 100% mjölkfri då den tillverkas i lokaler där mjölkprodukter förekommer.Att det sedan står att produkten inte innehåller mjölk är ju för att ingen tillsatt någon mjölkprodukt. Konstigare än så är det inte.
    Eeeh. Inser du själv inte felet

Man kan väl för böveln inte säga att det är är helt mjölkfritt och 2 sek efter säga att det kan finnas spår av mjölk i det. Antingen är det helt mjölkfritt eller så kan det finnas spår av mjölk i. Är det spår avv mjölk i så _ÄR_ det ju inte mjölkfritt.

Ringer jag dit kräver jag iaf att dom vet vad som är i produkten innan jag kan ge det till min dotter. Jag vill inte ha ngt velande svar 

Sen att vi inte har en lag som stödjer detta & allt annat som diskuterats här det är en helt annan story i sig. Det säger jag inget om.

Men jag kräver att få rätt upplysning om produkten när jag ringer konsumentkontakten.
  • Alicia05sMamma

Är du mjölkprotein allergiker ? Har du barn som är det ?

• Felicia6

Min son är mjölkintolerant och ändå förstår jag ju att det kan finnas spår i ALLT i princip som man handlar om det inte uttryckligen står att det inte finns spår av nåt.,

Något annat vore ju naivt att tro

Svar på tråden Nu bojkottar vi Mildas produkter!