• Jolinsmamma

Namn som börjar på samma bokstav...

Hae lite funderingar på det här med att barnens namn börjar på samma bokstav. Har en dotter som heter Jolin och har syskon påväg. Har fullständigt idé torka på namn, iallafall pojknamn. Jag har absolut inte gått in för att att hitta namn på J, men de killnamn jag kan tänka mig börjar några av dom givetvis på J. Flera jag pratat med tycker att det är lite löjligt att ha hela barnskaran på samma bokstav, och visst kan jag oxå tycka det blir lite komplicerat om man nu får många barn. Kände en familj som hade 6 eller 7 barn och alla började på C...
    Va tycker ni, låter det väldigt "genomtänkt" om alla barnen börjar på samma bokstav eller är det fint. Har ni det så? Och är det då medvetet eller bara slumpen att ni gillade just de namnen...
    Lite flummiga tankar men, men

• Svar på tråden Namn som börjar på samma bokstav...
  • Damien och Adrian

Jonathan?

En kompis till mig valde Johan
    John och Johanna - det är löjligt, för de är så lika, det är bara brist på fantasi anser jag.

Tycker det är löjligt om man har för lika namn, men jag älskar namn på A och har alltid gjort det, så av en slump snarare har jag fastnat för sådan anamn - Andreas-Andrea, Alexander-Alexandra, Anastacia osv..... Lustigt nog har vi dock valt ett namn på D och ett på K - beroende på vilket kön som kommer. Det blir vårt första barn nu nämligen.

• Kajak

Jaa... det ska vi oxå ha.

Vi har en A flicka... Så vi försöker fundera ut en A till syskon...
    Vad vi vet att det är en pojke i magen så vi funderar ut pojknamn som börjar på A... det är inte så lätt!!!

Storasyster heter Aimee och lillebror ska heta A... har ni förslag så är jag väldig tacksam!!!!!

• Jolinsmamma

Jag har alltid tänkt att jag inte ska ha barn på samma bokstav, men vad gör man när man gillar namnen?? Har haft Jonathan innan som förslag, men vet inte...så himmla många som heter det. Har tänkt på Jesper och Johannes...men jag tror inte jag har sambon med mig alls på några av namnen...så här lär det bli krig om det tittar ut en pojke
    Lycka till med bebisen..och namnen

• mama82a

Då får jag vara löjlig ;) Sebastian och Saga heter dom, även Stella var ett namnförslag ..men hade det blivit en pojk till, så hade han fått hett Alexander och då hade jag brytit min s-trend...Jag tycker att namnen skall passa ihop men det betyder inte att det bör vara samma första bokstav...

• Disela

på samma bokstav kan funka.. ibland. Men Man har ju hört så mycket konstiga och tråkiga kombinationer av dessa namn.. Eller namn som är likadana i stort sett, bara att man byter ut en bokstav i början eller liknande. Det känns som att föräldrarna led av fruktansvärd fantasibrist vid namnvalsdagen.. Så nej, jag tycker inte att det är en hit.

Väntar på Krypet
  • Jolinsmamma

Kajak: Aimee och Adam, eller Alvin kanske?? Nä, jag har fakitskt inte så många förslag...man blir ju rätt begränsad när man ska ha på en viss bokstav eller?? Men det låter ju samtidigt lite gulligt med samma bokstav...äh, jag kan inte bestämma mig vad jag vill :-P
    Tur att det är mer än 7 månader kvar innan bebisen kommer..

• Kringlan L

Båda mina döttrar börjar på T, de heter Tindra och Thea..
    Det var inte alls planerat utan det var de namnen som vi fastnade för.

Så nu när tredje barnet kommer behöver namnet inte börja på T, men det kan lika gärna bli så.
    Kommer inte att strunta i ett namn bara för att det börjar på T för att det uppfattas "fjantigt" =)

Fastnar man för något så gör man.

• Pernilla3

har en Tuva och har nu fastnat för Thea till kommande barn om det är en tjej. ser inte det som något löjligt. kanske blir överdrivet om man får 4-5 barn och alla börjar på samma bokstav så det känns att de desperat har tagit vissa namn bara pga begynnelse bokstaven. Men absolut inte om andra barnet har samma begynnelsebokstav som första.

• Sinikkaa
    Kajak skrev 2007-04-13 16:05:12 följande:
    Jaa... det ska vi oxå ha.Vi har en A flicka... Så vi försöker fundera ut en A till syskon...Vad vi vet att det är en pojke i magen så vi funderar ut pojknamn som börjar på A... det är inte så lätt!!!Storasyster heter Aimee och lillebror ska heta A... har ni förslag så är jag väldig tacksam!!!!!
    Adrian?

Tycker de är super gulligt med samma bokstav i början på namnet.. skapar samhörighet tycker jag.. Vi väntar vårt första barn. men jag funderar självklart på namn med samma bokstav redan nu.. kan jag inte hitta mer än ett namn jag gillar på just den bokstaven så känns de inte alktuellt.. Som tur är har jag tv-tre namn på de bokstäverna jag vill ha..

Vart lite flummigt, men ni förstår säkert=)
    BF 13/7-07
  • Röding

Jag tycker att det är så oerhört tråkigt. Dessutom så får barnen samma initialer vilket inte är så praktiskt alla gånger.

Svar på tråden Namn som börjar på samma bokstav...