• Tantaluring

Dvärgschnauzer

nån som har erfarenhet av rasen dvärgschnauzer??? har blivit lite intresserad av en vit dvärgschnauzer tik... Många raser snurrar i mitt huvud så vill ha lite åsikter. Har läst att dom inte fäller päls och att dom ska vara lite allergi vänliga och med allergiker i släkten vore ju det kanon.. nån som har nån erfarenhet av det??

• Svar på tråden Dvärgschnauzer
  • Zaria

Har haft en dvärgschnauzer (tyävrr blev hon ihjälbiten av en amstaff förrförra året)

Dvärgschanuzer behöver trimmas emellanåt för att inte fälla päls, de är stora hundar i små förpackningar som orkar med det mesta men inte flyger i taket för att man ligger i soffan en dag.
    De är små oerhört tuffa hundar (våran drev ut en grävling under altan och bet den)

Tycker de är jättetrevliga hundar, ang allergi så är det ingen garanti att man inte blir allergisk, min mamma kände av hunden emellanåt, men inte lika mycket som andra hundar.

• Pirum

Supertrevliga hundar!

De är väldigt sällskapliga och blir gärna knähundar inne men är som zaria skrev framåt och alerta ute.

• ErnieBernie

Dvärgschnauzer är verkligen en underbar hund! Jag har väl aldrig riktigt varit förtjust i småhundar, tycker de är så gläfsiga och lite småmesiga Men inte dvärgschnauzer, det är en stor hund i behändig storlek!

• Tantaluring

låter som en ras som skulle passa mina krav på vilka egenskaper en hund ska ha.. som du säger zaria så förstår jag självklart att det inte finns nån hund som garanterar att man inte blir allergisk mot den..

• Pirum

Måste bara säga angående trimning att det går att göra själv men tar tid och är rätt jobbigt. Jag lämnade in Sickan 5-6 gånger per år (kostade 500 kr för ca två timmars jobb vitt) och tyckte lätt det var värt pengarna eftersom det blev så mycket snyggare än när jag gjorde det själv.

Men det är en ras som blir lite dyrare i drift om man räknar in trimningarna och det är bra att tänka över innan man slår till.

Fördelen är att pälsen inte fäller mellan trimningarna om man gör det regelbundet.

• Tantaluring

jag är sugen på en vit, vet ni om dom är svårare att få tag på än dom andra färgerna? jag har tittat lite här på datorn och tycker att det inte verkar vara så många som har vita..

• Pirum

Den färgen är ganska ny, dvs blev godkänd för några år sedan. Därför är de ovanligare.

• Tantaluring

okej, tack för hjälpen..

• Tantaluring

Om det blir någon hund så blir det nog en helsvart el en vit

• Sinikkaa

Har två dvärgschnauzrar en svart å en svart och silver.. HELT underbara små varelser:) 

Mycke hund i liten kropp, å helt olika individer! Ena skällig andra tyst osv osv..

BF 13/7-07
  • KickStart

Helt underbar ras!!!
    Vi har två tikar och två hanar samt 3 valpar på snart 7 veckor.
    En bra ras som jag rekommenderar varmt!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Camillan80

Jag har två svarta dvärgschnauzrar och de är världens goaste hundar. Man lär sig snabbt att trimma och det är helt klart värt att göra det själv. Du får en helt annan kontakt med din hund. Som de har skrivit tidigare så är schanuzern en stor hund i liten förpackning och trimmet är bra ur dominanssnypunkt.

Den vita schnauzern är relativt ny men det finns trots det en del kennlar men jag skulle vara försiktig om jag var du. Jag har hört lite att de precis som "westien" (hur det nu stavas) har lite problem med eksem. Vet dock inte hur vanligt det skulle vara, men jag har hört talas om det. Kolla upp det innan du bestämmer dig för en vit! Lycka till i ditt val. Du kan i alla fall inte få en trevligare och roligare hund än en dvärgschnauzer!

Svar på tråden Dvärgschnauzer