• Uskus

Mammor i sydliga länder...

Hur sover era barn? Vad har tex en spansk ettåring för normalt sömnschema. Här läser man ju bara om middag vid fem och sova vid 6 eller 7. Det svenska sättet. Men jag har sett massor av barn ute på kvällarna här och i parken är de vid 11 tiden på förmiddagen. Nån som vet hur det funkar? När sover de middag och så?

• Svar på tråden Mammor i sydliga länder...
  • Laurentia

Min dotter är 15 månader och sover "middag" hos dagmamman två gånger om dagen. Ibland blir det dock bara en gång. På helgerna eller om någon av oss tar en dag ledigt med henne sover hon oftast bara en gång, men sover i bilen om vi åker någonstans. Vi är ofta ute och leker när jag hämtat henne hos dagmamman och går in vid sextiden för att börja förbereda hennes mat. Läggdags är det halv nio. Om hon får vakna själv så blir det runt åtta, men på vardagarna väcker vi henne vid sju.

Anledningen till att hon sover senare än svenska barn, är att vi anpassar hennes sovtider till de franska arbetstiderna. Hennes pappa kommer sällan hem före halv åtta.

Hon kommer nog inte att sova två gånger om dagen så länge till, men troligen kommer hon att sova middag längre än svenska barn, eftersom hon går och lägger sig sent.

• 3 barn i familjen

Här i Bulgarien sover alla barn middag mellan 14 och 16, och är sedan uppe till 22-23-tiden. Men, jag har aldrig lyckats med att få mina barn att sova, de slutade sova middag när de var ca 2 år. På dagis sover alla barn middag, även sexåringar, så det var ett problem när barnen gick på dagis en period. Nu är jag hemma med barnen, men på sommaren när det är som hetast ute mitt på dagen får de komma in och titta på en film tex. Eftersom jag själv är kvällstrött tycker jag det är skönt att barnen lägger sej vid 21-tiden. Lillen som är 8 månader sover lite då och då, ca 3 ggr per dag än så länge, får se hur det blir bär han blir större.

• Carla82

Själv bor jag i Italien och min sons ät och mat tider ser ungefär ut såhär. Frukost kl.7-8 (ammar fortfarande på morgonen så han somnar om och sover ett par timmar till), lunch 12-12.30, sover middag mellan 14-17 (beror på när under den tiden han somnar han brukar sova ca 1-2 timmar), middag vid 19 och sedan somnar han mellan 22-23 på kvällen. Här funkar det inte med de svenska tiderna. Då skulle han aldrig kunna träffa sin pappa tex.

Svar på tråden Mammor i sydliga länder...