• thesmokejumper

Koka i kastrull?

Ska man verkligen koka upp vattnet i kastrull alltid innan man blandar till ersättningen? Jag har hört av andra som bara tar kallt vatten ur kran och micrar det till lagom temp... Har blivit osäker hur jag ska göra, ngn som vet?

• Svar på tråden Koka i kastrull?
  • Kakan83

Det ska kokas fram till barnet ä 4 månader. Sa dom på BVC till mig.

• Kakan83

Det går lika bra att koka vattnet i en vattenkokare.

• Dreamsmiley

de ska kokas medans de är spädbarn, pågrund av att det kan finnas bakterier i vattnet som spädarn ej klarar av..
    men jag kan säga att mina barn har fått sin ersättning från uppvärmt vatten i micron.. ingen reagerade på det, vet många andra som gör så också..

• Dreamsmiley

dom kan nog inte bli sjuka är nog mer med magen eller ngt.

Fasst iofs när jag tänker efter så var ju mina mer än 4 månader när vi började med ersättning..

• Kakan83

Bakterier som finns i vattnet är kanske inte så bra för deras magar å tarmar. Tarmarna är ju så dåligt utvecklade fram till 3 månaders ålder.

• Elina87

min kotte får vattnet micrad, han blir 4 månader om två dagar och har då inte reagerat på det över huvud taget. Han fick kokt vatten till 3 månader ungefär.

• The Mighty

Det finns förutom hygienaspekten en viktig sak, om du micrar ersättningen dödar du näringsämnena i den. Dvs ditt barn får inte i sig vad dom behöver!!! så koka vattnet!!!

• tessan27

The Mighty: Man kokar ju bara vattnet inte ersättningen så visst kan man värma vattnet i micron. Man blandar ju i pulvret efteråt

• Blå Flygare

The Mighty: Men det går ju lika bra att micra vattnet och sedan ha i pulvret (går fortare också eftersom man då lätt kan hälla ut lite varmt vatten och ha i mer kallt om det blir för varmt).

• Fam Olsson

Vet inte i vilken stad du bor, men i Göteborg behöver man inte koka vattnet för det är såpass rent ändå...micra du det, det går snabbare

• Ylwis

kokade i vatten kokare och förvarade högst 1 dygn i kylen. blev rekomenderat det från prematuren.

meningen varför det ska kokas är för att få bort dåliga ämnen, de försvinner inte om du bara värmer det lite i micron.

Svar på tråden Koka i kastrull?