• Filippa07

Hårstrå i ögat

Hej! Har precis upptäckt ett hårstrå i min lilla flickas öga. Hon är 5 och en halv vecka. Nån som vet hur jag ska göra för att få bort det? Eller är det bara att vänta på att hon blinkar eller gråter ut det? Hon verkar inte lida av att ha det där, men jag tror att det har varit där rätt länge. Ser inte heller inflammerat ut eller så men det kan väl inte vara nyttigt att ha det där. Tacksam för råd!

• Svar på tråden Hårstrå i ögat
  • Linndan

jag skulle nog försökt få bort det, inte peta direkt i ögat men med ögonlocket liksom försökt dra det till kanten in mot näsan och få bort det därifrån.

• Filippa07

Tack för svar! Ska försöka få ut det med hjälp av ögonlocket, jag vågar nog inte peta i ögat med en topps, hon viftar så med armarna...

• Ullerull

...jag skulle inte prova med topz - topz är fibrer, kan bli ännu mera i ögat som inte ska vara där samma med papper- bomull - kompress etc.

Ditt inlägg var exakt som om jag skulle ha skrivit det, vår tjej är 5,5 v och har haft ett hår i ögat jättelänge, en v ungefär men nu verkrar det vara borta. Hon fick även ett i det andra ögat och det försvann va sig sjävt på någon dag.

Jag skulle möjligtvis göra om Linndan skriver, men asolut itne peta, kanske prova med ögondroppar och försöka skölja ut det. Men det kommer nog av sig självt så småningom. Eller kanske ringa sjukvårdsrådgivningen!

• Filippa07

Ullerull: Tack för tipset med ögondroppar. Vi har precis "spolat" ögat och det verkade som hårstråt försvann. Vi kunde i alla fall inte se nåt nu.

Svar på tråden Hårstrå i ögat