• kricko6

Föräldrapenning baserad på ny lön?

Hej!
    Har en liten fundering som jag undrar om någon kan svara på.
    Tänkte försöka förhandla med min chef om att han vid kommande löneförhandling i vår kan höja min lön lite extra, för nästkommande år också, så när jag börjar jobba igen, kan han hoppa över mig det året och bara ge mig den procentuella ökningen som jag har rätt till, allt så jag får en så bra föräldrapenning som möjligt.
    Hur som helst, min fråga är, hur länge måste man ha haft sin nuvarande lön, för att föräldrapenningen skall baseras på den? Har varit in på Försäkringskassans sida, men ej hittat något svar på detta...
    Tacksam om någon som vet detta, kunde ge mig ett svar... / Kristina

• Svar på tråden Föräldrapenning baserad på ny lön?
  • Erika

Jag undrar samma sak, jag har blivit lovad höjning samma månad som bebisen kommer för att få högre FP

• Minna

Satt precis och funderade på det här jag med...
    Nån som vet??

• Jädissen

Här har ni en till som ska in o förhandla i veckan,eller nästa ....Jag undrar oxå???????

• Titti2

Jag är i samma situation och har kollat med försäkringskassan men jag litar inte på deras svar förrens jag har pengarna i handen

Olika fk kan säkert besluta olika som i många andra frågor men enligt min fk (Västerås) så spelade det ingen roll hur länge jag har haft den nya lönen bara jag kan visa på att det är den lönen jag skulle haft om jag hade fortsatt jobbat.

Men som sagt se inte det här som ett definitivt slutgilitgt svar men jag hoppas i alla fall att det stämmer.

• smr

jag har för mig att fk går efter de senaste 6 månaderna

• Millan28

Är det bara månadslönen de går på då eller tas det även hänsyn till övertid, jourersättning & dyl.....

• Titti2

Vet inte hur det är med övertid men jag tror inte de räknar med det. Däremot ob och jourerstättning ska de räkna med eftersom det hör till den "vanliga" lönen. Semesterersättning däremot räknar de inte med.

Jag har inte fattat det som att försäkringskassan går efter de senaste 6 månaderna utan så här står det:

Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbets-
    inkomst som
    ? beräknas pågå under minst sex månader eller
    ? är årligen återkommande.

Vilket jag fattat som att FK går efter den nuvarande lönen om man beräknas ha den anställningen under minst sex månader. Skulle man sedan bli sjukskriven eller ta ut föräldraledighet har man ju fortfarande kvar sin anställning och därför får man en SGI enligt den lönen.

Det stämmer väl överrens med det svar jag fick från FK så jag hoppas det stämmer.

• kricko6

Nu kan jag kommande med ett glädjande besked till Er alla!
    Jag kunde inte hålla mig till tåls längre, så jag ringde Försäkringskassan ( för övrigt nästintill omöjligt att komma fram där ), och kollade upp detta. Och om jag förstod kvinnan i kundtjänsten rätt, hon var lite knepig *S*, så spelar det ingen roll hur länge man haft sin nya inkomst, utan den inkomst man anmäler till F.K den dagen man börjar ta ut föräldraledigheten, den gäller, oavsett hur länge man haft sin nya lön.
    Obs! Detta gäller när man haft samma fasta jobb hela tiden och bara fått en förhöjd lön. Vad som gäller när man har funderingar kring hur länge man måste ha haft en jobb, för att få räkna den lönen, det vet jag däremot inte...

• Titti2

Man måste däremot uppfylla den luddiga 240 dagars-regeln (ca 8 månader) för att få föräldrapenningen beräknad på SGI under de första 180 dagarna. Gör man inte det spelar det ingen roll hur mycket man tjänat utan då får man bara de 180 kronorna om dagen de första 180 dagarna.

• Titti2

kricko6

Det låter som om du fått samma svar som mig så det är väl bara att hålla tummarna att FK inte gjort bort sig den här gången och sagt en sak och menat en annan

Stå på er tjejer och höj era löner rejält, det ska räknas som en merit att bli mamma (mer uthållig, stresstålig, man får nya dimensioner, bättre motivation mm)!

Lycka till allihopa!

• Malin78

Jag har i grunden en 75% tjänst men har jobbat uppemot 100% och jag får räkna ALLT som jag har jobbat.
    6 månader tillbaka.

• Akela

Jag skall förhandla min lön nästa vecka och den gäller fr o m 1 april. Den är grundande för föräldrapenning omedelbart från det datum den börjar gälla.

Detr säkraste sättet att samtala med försäkringskassan är faktiskt mail - jag mailar dem hela tiden med frågor.

Kram A

Svar på tråden Föräldrapenning baserad på ny lön?