• therre

Hur skruva fast köksskåp? SNABBA SVAR!

Vi har tänkt använda IKEAs köksskåp för andra ändamål än att ställa tallrikar o dylikt i, och det ska int vara i ett kök, utan i ett "vanligt" rum med betongvägg. Vad ska man tänka på när skåpen ska upp?

Det är dessa 40*70 cm som ska upp, ca 40 cm från golvet.

Min sambo säger att man måste använda speciella pluggar för att det ska hålla, att det inte räcker med vanliga betongpluggar.

Alla tips vi kan få tack? Gärna snabbt, så jag vet om jag ska köpa de imorgon eller inte. Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Hur skruva fast köksskåp? SNABBA SVAR!
  • Who knows

Vanlig plugg och skruv går ju bra, ta inte för klena bara, sedan är det inte helt fel med en bärlist under.

• Magnus Anderson

Beror väl på hur tungt du hade tänkt ha i dom. Ska det inte vara allt för tungt räcker det ju med betong plugg. Men om det blir tyngre vet jag inte riktigt hur ni ska göra, har själv timmer stomme så för oss är det lättare.

Men annars kan ni ju fråga i Järn affären eller dylikt om dom har några tips.

• therre

Jag tror han var anti mot mina planer

Nej, men det ska vara i ett rum där barn vistas så man vill ju inte att det ska braka så lätt precis! Han hade tydligen sett på TV om något kök som de skruvat upp för dåligt som hade åkt i golvet!

• Madida

Exakt. Tycker oxå det skulle funka med vanliga skruvar och pluggar för betong.

Vi har skruvat upp skåp i vår hall, där det är betongvägg. De har vanliga plugg och en bärlist under. Mest för att jag är så rädd att allt ska rasa - alltid

• therre

Det ska vara en hel drös med leksaker *s* Och köksskåp är nog ganska tunga säger sambon, eftersom att de ska orka bära rätt mycket, som t.ex massa porslin o sånt där...

• therre

Bärlist? Finns det på IKEA?

• Who knows

JAg skulle ha satt en list under efter som risken finns att barnen klättrar på skåpen och då vill man ju att det ska sitta ordentligt.

• Who knows

Finns iaf på byggvaruhus, en trälist.

• therre
    Who knows skrev 2007-04-14 17:57:51 följande:
    Finns iaf på byggvaruhus, en trälist.
    Ååååh, det har vi ju inget nära Hrm... Kanske iofs här på min järnhandel? Hur ser de ut? Bara som en vanlig list?
Svar på tråden Hur skruva fast köksskåp? SNABBA SVAR!