• Jinna

Guttat psoriasis eller pityrias rosea???eller vad det hette??

Hej!

Jag har fått röda utslag efter 2 halsinfektioner och 2 pencillinkurer.
    Nu har jag fått fullt med röda utslag över bröst, rygg och lite på halsen. Det började med 1 stor fläck på ryggen sedan efter några dagar kom det flera fläckar och mer och mer kommer det. Den första fläcken är den som är sörst!Har slutat med pencillinet för flera dagar sedan.

Tror inte att det är nässelutlag..men lästa om guttat psoriasis som kan komma efter en halsinfektion och så läste jag om något som hette pityrias ?? rosea...?? hette det så?

Det senare stämde nog in mera ?...men jag vet inte...har någon haft liknade problem?

Jättetacksam för svar..

prickig Jinna

• Svar på tråden Guttat psoriasis eller pityrias rosea???eller vad det hette??
  • Jinna

ptoa: ja..det har jag...men vet inte om det är svamp..??

• Saltlakrits

Guttat psoriasis har jag haft.....

Har inte haft utslag på ca 6 år.. Jag tror inte jag får tillbka just den sorten då den oftast drabbar barn och ungdomar...

Men i alla fall..
    Det är röda, "torra" utslag som kan fjälla lite. Om man river lite på dem blir det vita (som de flsta psoriasisutslag..)
    Har du bild?

Mamma till tre underbara barn!
  • Marie30

Jag fick prickar i samband med att jag fick barn och när det inte gick över på flera månader gick jag till vårdcentralen som trodde att det var p rosea. Det blev bara värre så till slut gick jag till hudläkare som konstaterade psoriasis efter mycket om och men. Tydligen kan det vara väldigt svårt att se skillnad så det är nog lika bra att du tar kontakt med vårdcentralen så får de avgöra. P rosea ska försvinna av sig självt men för psoriasis finns det ju behandling. Själv har jag haft en kortisonkräm som heter Elocon som funkar ganska bra. Lycka till!

• Jinna

hej! Tack för era svar...nej ..jag har ingen bild tyvärr...men är bara prickig på bålen..alltså rygg och bröst samt lite på halsen.

Det är massa prickar ovala och runda lite uppåthöjda och sitter med lite mellanrum. De är olika stora. Den som kom först är störst resten är lite olika storlekar på...

Ska kontakta vårdcentralen på måndag...men jag blir lite orolig..vill inte ha mera prickar nu

Jinna

• SusanneSJ

Jag fick från början diagnostiserat psoriasis guttata men har idag vanlig psoriasis. Just den sorten du nämner kommer vanligen efter en halsinfektion (dock inte på mig), jag fick en massa små små utslag som bildade röda områden på benen och överarmarna och kliade nått rent fruktansvärt, vanligen sitter psoriasis just på armbågar, knä osv men man kan i princip ha det var som helst.
    Tycker att du ska ringa närmaste hudmottagning på måndagmorgon och få en tid direkt så att de kan ta ett litet hudprov.

• Jinna

oj..tänk om jag nu fått psoriasis ...hjälp!!

jag som inte haft några hudproblem innan...så man kan alltså får psoriasis efter en halsinfektion..??

Ok...vad ska jag smörja med ..fet slava eller kortison?

• gummalottan

Första utslaget störst, utslag på bålen, röda och ovala - pityriasis rosea är ju absolut en kandidat! Det går över av sig själv i så fall, om det kliar kan man ha på hydrokortison. Men gå och få det påtittat av någon som kan se dig på riktigt

• Grönsiska

Jag har haft psoriasis sedan jag var barn. Jag upplever det absolut som något jag kan leva med. Det finns bra behandlig och salvor och större delen av året märker jag knappt av det alls. Min psoriasis är inte så utbredd, men den psoriasis som du beskriver som kommer efter infektion brukar väl gå tillbaka med rätt behandling?

Det kan också vara något helt ofarligt som läker ut av sig själv. Jag fick utskag i samband med en förkylning, minns inte vad de hette, men de var helt ofarligt och skulle läka ut av sig självt, vilket det gjorde.

Håller med sussiesusanne, kontakta läkarmottagning så kan du få svar.

• Jinna

gummilottan: tror du att det kan vara pityriasis rosea? Har du haft det?

• SusanneSJ

Glömde fresten skriva en sak! Men först håller jag med Grönsiska på att det finns väldigt bra behandling idag mot psoriasis och har man inte det så utbrett kan man t.o.m. hålla det borta helt. Men till saken! OM du nu skulle fått psoriasis guttata så behandlas det och efter behandlingen försvinner det i regel helt igen och så kan det förbli i månader eller till och med år med tur! Man kan alltså vara symtomfri väldigt länge innan nästa utbrott kommer! Men som sagt tycker jag du ska kontakta närmaste hudmottagning imorgonbitti och få en tid för kontroll och ev provtagning!

Svar på tråden Guttat psoriasis eller pityrias rosea???eller vad det hette??